האירועים שהתרחשו ביום שבת בתל אביב יכלו והיו צריכים להימנע

05.09.23, טלי אהרנטל

אריתריאה

כליאה

מדיניות ממשלת ישראל

מערכת המקלט

ניוזלטר

קהילת מבקשי מקלט

שותפים ושותפות יקרים.ות,

מאז פרוץ האירועים הקשים ברחובות דרום תל-אביב המצוקה קשה ביותר. כרגע, אנחנו שומעות על פחד גדול מפני הבאות, הן מפני האלימות ברחובות שעלולה לפרוץ שוב, והם מפני הצעדים שהממשלה מתכננת נגד הפליטים. יש פונים שמפחדים להגיע למשרדי א.ס.ף, ונשארים בינתיים בבית.

מאז שבת אנחנו עוסקות באיסוף פרטים על שאירע ובהעלאת השאלות הנוקבות שמטרידות אותנו, וראוי שיטרידו כל אחד ואחת שחיים במרחב הזה: מדוע אישרה המשטרה מלכתחילה את קיום האירוע למרות ההתרעות הרבות שקיבלה מראשי קהילת הפליטים; מדוע לא פעלה מראש להפריד בין המפגינים; מדוע לא נערכה כראוי – בכוחות ובאמצעי פיזור מידתיים – לקיומן של ההפגנות חרף ההתרעות מפני אירועי אלימות צפויים; ומדוע השתמשה, ככל הנראה, כבר בסמוך לאחר תחילת הפגנות בירי חי לעבר המפגינים.

נראה שגורמים בממשלה רק חיכו לגפרור שיצית את מסע ההסתה הפרוע נגד קהילת הפליטים ומבקשי המקלט האריתראים בישראל. שימוש בפרקטיקות אנטי דמוקרטיות כמו מעצרים מנהליים וגירוש שעלו מהקבינט שהתכנס סוללים את הדרך לפגיעה אנושה נוספת בזכויות האדם שלהם ומכשירים את דעת הקהל ליוזמות חקיקה נוספות שירעו את מצבם כאן ויביאו לרדיפה והתנכלות שיטתית.

אירועי השבת החלו באירוע ששגרירות אריתריאה ביקשה לקיים בדרום תל-אביב. המטרה המוצהרת של האירוע הייתה ציון עצמאותה של אריתריאה, אך בפועל, כפי שידוע זה שנים, אירועים אלה שמקיימת השגרירות בקרב פזורת אריתריאה בעולם הם מפגני תמיכה בשלטון הדכאני של איסיאס אפוורקי ונועדו להלך אימים על הפליטים הרבים שנמלטו מהמדינה הדיקטטורית ומבקשים מקלט במדינות אחרות. קיום האירועים מעורר פחד והתנגדות בקרב רבים כנגד מי שדיכא, עינה ורדף אותם באריתריאה ובהתאם לדיווחי חברי קהילה ודוחות בינלאומיים בנושא ממשיך לרדוף אותם גם מחוץ למולדתם באמצעות סוכני משטר אשר נשלחים ע"י ממשלת אריתריאה לכל העולם, לרבות לתל אביב.

הפעם, היה חששם של הפליטים ומבקשי המקלט האריתראים החיים בישראל שנים רבות גדול במיוחד. במהלך אוגוסט התקיימו כמה אירועים כאלה של שגרירות אריתריאה ברחבי העולם והביאו להתפרצות קשה של אלימות בין תומכי המשטר ומתנגדיו. כך, בתחילת החודש בוטל בטורונטו המשך האירוע לאחר שמיד עם תחילתו פרצו בעיר מהומות.

במהלך השבוע החולף פנו ראשי כנסיות וקהילת הפליטים ומבקשי המקלט האריתראית בישראל כמה פעמים, גם בכתב, למשטרה, התריעו מפני האלימות שעלולה לפרוץ אם יקוים האירוע וביקשו שלא לאפשר את קיומו. ואולם, חרף האירועים שאירעו במהלך החודש במדינות אחרות, המשטרה לא שעתה להתרעות ואפשרה לשגרירות לקיים את האירוע. ואומנם, למרבה הצער, החששות התממשו וההפגנות נגד האירוע לוו באלימות.

אלימות באשר היא ראויה לכל גינוי ואנו מצפות שימוצה הדין עם כל מי שפעל באלימות. בסמוך לאחר פרוץ האלימות התחלנו לקבל דיווחים על שימוש בירי חי נגד המפגינים, וככל שהשעות נקפו התרבו הדיווחים והעדויות על כך. התנהלות המשטרה בשבת האחרונה מעלה חשש כבד כי היא כשלה בניהול האירוע, שבמהלכו נעשה שימוש בירי בשכונות מגורים בתל-אביב וכ- 150 אנשים נפצעו. דיוני המעצרים, בהם המשטרה הביאה לפני שופט אנשים ללא זיהוי שמי, ללא ראיות ורבים ש"נשלפו" מבית החולים, מעלה ספק רב באשר לרצון ויכולת המשטרה להביא לדין את מי שאכן פעל האלימות.

מאז אירועי שבת אנחנו משמיעות את קולנו באמצעי התקשורת השונים כדי לתווך ולהבהיר את המצב ואת השתלשלות האירועים. בין היתר, קיימנו ראיונות בגלי צה"ל, ברשת ב', בכלכליסט ובערוצי תקשורת זרים.  במקביל, אנחנו פועלות ללמוד מהם צורכי הקהילה כרגע כדי שנוכל לדייק את המענים שהעמותה מציעה להם, ולשם כך יזמנו, עם ארגונים שותפים, מפגש חירום בזום שהזמנה אליו נשלחה בקבוצות פליטים. כמו כן, אנחנו פועלות לוודא, באמצעים הנתונים בידינו, כי התנהלות המשטרה לפני האירוע, במהלכו ואחריו תיבדק כנדרש.

עמותת א.ס.ף ממשיכה לעמוד לצד הפליטים ומבקשי המקלט בישראל, ביתר שאת, במתן סיוע פסיכוסציאלי והומניטרי כמו גם בעבודה הציבורית מול רשויות המדינה והעלאת המודעות בקרב הציבור הרחב למצב הבלתי נסבל בו נתונים הפליטים ומבקשי המקלט.

היום, יותר מתמיד, אנחנו זקוקות לכם.ן איתנו.

חזרה למעלה