גורמים במשרד רה"מ מבהירים: מימון הטיפולים הרפואיים לפליטים מאוקראינה יימשך

09.08.23, ישי אלמקייס, מקור ראשון

אוקראינה

בריאות

מדיניות ממשלת ישראל

שנה וחצי מאז שהתקבלה ההחלטה לראשונה, החליט משרד האוצר שלא להאריך את הזכאות לשירותי בריאות של פליטים מאוקראינה שנמצאים בארץ, ועורר סערה בשל העובדה כי בישראל נותרו כ-14 אלף פליטי מלחמה, רבים מהם נשים, ילדים וקשישים, שאינם יכולים לממן את טיפוליהם הרפואיים.

יש שתי טענות אפשריות להחלטה השנויה במחלוקת של השר בצלאל סמוטריץ'. הטענה הראשונה היא מהותית יותר, ונובעת מהחשש שכעת, כשהמצב באוקראינה השתפר והתושבים יכולים לחזור לביתם, צריך לגרום לפליטים שנמצאים בארץ לצאת, כדי שבעוד מספר שנים ישראל לא תצטרך להתמודד עם גירוש של דור שני לפליטים שנולד בארץ; הטענה השנייה היא תקציבית – מדובר בסכום שעומד על יותר מ-100 מיליון שקל בשנה ויש רצון באוצר להפנות אותו לאפיקים אחרים במשרד הרווחה.

גורמים המעורים בנושא, סיפרו כי בדיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים, ראש הממשלה בנימין נתניהו היה נחרץ בנושא, ודרש להאריך את הזכאות לשירותי בריאות עבור הפליטים. לכן לא ברור מדוע במשרד האוצר לא יישרו קו עם אמירתו של ראש הממשלה. בכירים במשרד ראש הממשלה הבהירו בשיחה למקור ראשון כי, "כרגע הטיפולים הקשים והדחופים ממשיכים כרגיל ובמימון מלא, לגבי שאר הדברים אנחנו עובדים על זה ופועלים למצוא פתרון בהקדם", עוד הבהירו ממשרד רה"מ כי מדובר דווקא בעניין תקציבי.

ממשרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר כי "במשך שנה וחצי יישם המשרד את החלטת ממשלת ישראל להעניק סיוע הומניטרי לנמלטי המלחמה באוקראינה השוהים בארץ כפי שראוי לעשות בזמן מלחמה. לשם הענקת הסיוע תוקצב המשרד ב-100 מיליון שקלים, תקציב שבאמצעותו סייע לכ-83 אלף אזרחים אוקראינים. 80 אחוזים מתקציב זה יועד לכיסוי פוליסות ביטוח הבריאות ומתן שירותי רפואה. לצערנו, הממשלה לא האריכה את תקצוב הביטוח הרפואי ואנו קוראים למשרד האוצר ומשרד ראש הממשלה לפתור את הסוגייה לאלתר". במשרד הרווחה ציינו כי ימשיכו בהענקת שירותים סוציאליים וסיוע במגורים במקרי חירום לנמלטי המלחמה באוקראינה השוהים בישראל.

הרב משה אסמן רבה של אוקראינה הדגיש כי "מדובר באירוע הומניטרי מהמעלה הראשונה, מדינת ישראל חייבת להעניק סיוע הומניטרי לפליטים מהמלחמה באוקראינה ששוהים בארץ כפי שראוי לעשות בזמן מלחמה, אין דבר יותר נחוץ ומוסרי מזה. אני מבקש בכל לשון של בקשה ממשרד האוצר, משרד ראש הממשלה ומכל הנוגעים בדבר  לפתור את הסוגייה לאלתר".

יאיר סמוליאנוב, מנהל תחום קליטת עלייה בלובי המיליון אמר: "נוצר מצב אבסורדי שאין כדוגמתו, לאחר שישראל קראה מעל כל במה שתעזור לפליטי המלחמה באוקראינה, בוחרת כעת ליסוג אחורנית, אך במקום להצהיר בפני הפליטים – אנחנו רוצים שתעזבו, פשוט מערימה את כל הקשיים שניתן כדי שיבינו את הרמז. טיפול רפואי ללא ביטוח בריאות עולה סכומים אדירים ואין כל דרך בה הפליטים יוכלו לעמוד בגזרה שכזו. כדי להוסיף חטא על פשע החלטה זו נעשה בחטף וללא כל התראה, החל ממחר בבוקר הם שוב לבד בעולם – זהו חוסר רגישות מוחלט כלפי המצב הנוראי בו הם נמצאים, כפליטי מלחמה מחרידה שעודנה מתנהלת על אדמת אוקראינה. נראה שהלכה למעשה שר האוצר מבקש לגרש אנשים אלה מישראל תוך כדי שמפציצים להם את הבית. אנו קוראים למשרד האוצר ולמשרד ראש הממשלה למצוא את הפתרונות הנחוצים ולחזור בהם מההחלטה הקשה הזו".

הרקע לזכאות לטיפול רפואי של פליטים מאוקראינה

לפני כשנה וחצי, ב-21 במרץ 2022, השיקו שרי הרווחה והאוצר לשעבר, מאיר כהן ואביגדור ליברמן את מבצע "צו השעה" שנועד לתת מענה הומניטרי-רפואי לאזרחי אוקראינה שהגיעו לישראל אחרי בעקבות המלחמה בארצם, זאת בניגוד לפועלים האוקראינים שהיו במדינה עוד קודם לכן, ושאינם זכאי חוק השבות.

במסגרת המבצע הוענק טיפול רפואי בחירום לפליטים במרפאות "טרם" הפזורות בפריסה ארצית, ללא תשלום השתתפות עצמית ובמימון המדינה. כמו כן, משרדי האוצר והרווחה סיכמו על ביטוח בריאות לפליטים מאוקראינה מעל גיל 60 ולאנשים עם מוגבלויות, שיבוטחו דרך חברת ביטוח פרטית שתתקשר עם קופת חולים לאומית, שתספק להם שירותי בריאות בדומה לאוכלוסיית המועמדים לעלייה, שמקבלים כיסויי ביטוחי נרחב הכולל טיפול סיעודי ושיקום.

בין שירותי החירום הניתנים: ייעוץ עם רופא משפחה וילדים, טיפול בחבלות קלות, קבלת תרופות, עירוי, בדיקות דם, מכשור רנטגן ואולטרסאונד, מכשור לבדיקת תפקוד לבבי ועוד. במספר אזורים בארץ יספקו המרפאות שירותים נרחבים נוספים הכוללים גם יעוץ מרופא מומחה.

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה