גורמים בישראל: הסכם עם סודאן יקל את גירוש מבקשי המקלט אליה

24.10.20, לי ירון ונועה לנדאו, הארץ

גירוש ועזיבה מרצון

הליכים משפטיים

סודאן

גורמים רשמיים בישראל אמרו אתמול (שבת) כי ההסכם המסתמן עם סודאן יקל לגרש מבקשי מקלט בחזרה אליה. בשונה מאריתריאה, שלגביה הסכימה ישראל בעבר שחל עקרון אי-החזרה של מבקשי מקלט בהתאם לאמנת הפליטים של האו"ם, העמדה הרשמית לגבי סודאן היתה שאי אפשר להחזיר אליה מבקשי מקלט כי אין עמה יחסים דיפלומטיים. כינון יחסים עם סודאן צפוי לשנות את עמדת ישראל.

על פי האמנה, שעליה חתומה ישראל, גם במקרה של הסכם שלום בין המדינות, ישראל מחויבת רשמית לבחון באופן פרטני את כל בקשות המקלט שלגביהן נמנעה מהכרעה עד היום. כמו כן, אמנת הפליטים קובעת כי לא ניתן לגרש אדם למקום שבו חייו או חירותו בסכנה, ובתקופה האחרונה התקבלו דיווחים על כמה מקרי טבח בסודאן.

בסוף החודש שעבר אישר בג"ץ למדינה לדחות בשלושה חודשים את תשובתה לגבי מתן מעמד למבקשי מקלט מחבל דארפור שבסודאן. זאת לאחר שהציגה מידע על התפתחויות חשאיות ביחסים עם סודאן, אשר "עשויות להיות להן השלכה על תוצאות העתירה". נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטים יעל וילנר וג'ורג' קרא קבעו כי לנוכח החומר החסוי שהוצג להם, הם יאפשרו למדינה להגיש עדכון נוסף בנושא בינואר, לפני מתן ההכרעה בעתירות. במארס 2019 דרש בית המשפט מהמדינה לנמק מדוע היא מסרבת להעניק מעמד של תושב ארעי ליוצאי דארפור. מאז דחתה המדינה את תשובתה בנימוקים שונים.

כיום חיים בישראל 6,285 אזרחי סודאן, המהווים כחמישית ממבקשי המקלט במדינה. מבקשי מקלט אלה ברחו מרצח העם המתחולל מאז 2003 בדארפור, בהרי הנובה והנילוס הכחול, ובקשות המקלט שלהם מאושרות לרוב ברחבי העולם. בישראל, כ–4,500 מהם הגישו בקשות למקלט מדיני ועדיין ממתינים להכרעה, חלקם יותר מעשור. נכון להיום, רק בקשת מקלט אחת של אזרח סודאני אושרה. בינתיים, רוב מבקשי המקלט מסודאן חיים בישראל ללא מעמד וללא זכויות.

בשנים האחרונות הצהירו ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירים במערכת הפוליטית על רצונם לגרש את מבקשי המקלט מישראל. ערב ביקורו באוגנדה בתחילת השנה, שבה התקיימו מגעים עם שלטונות סודאן, אמר נתניהו לאנשי מרכז הליכוד: "עצרנו כניסה של מיליון מסתננים מסיני לארץ. הבדל עצום. הוצאנו כבר שליש מאלו שעדיין נכנסו, ואנחנו הולכים להוציא את שני השליש שנשארו, גם על זה עובדים, בקרוב תשמעו חדשות".

מהמוקד לפליטים ומהגרים נמסר אמש: "מוקדם להגיד מה יהיו ההשלכות של נרמול היחסים בין ישראל לסודאן. ישראל מקיימת יחסים דיפלומטיים עם אריתריאה ועם הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, ובמקביל מנהיגה מדיניות של אי-הרחקה כלפי אזרחיהן שמבקשים מקלט בישראל. גם במקרה שישראל תחליט לבטל את מדיניות אי-ההרחקה לסודאן – המדינה עדיין תהיה מחויבת לבחון את כלל בקשות המקלט של אזרחי סודאן. לצערנו, גם בחודשים האחרונים דווח על כמה מעשי טבח מחרידים, שבוצעו בין היתר כנגד עקורים שביקשו לשוב לאדמותיהם. אנו שותפים לתקווה של מבקשי המקלט הסודאנים לשוב למדינתם בשלום ובביטחון, ללא כל חשש לחייהם או לחירותם".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה