בפתח השנה החדשה – נאבקים על חינוך שיוויוני

05.09.21, צוות א.ס.ף

חינוך

ילדים ובני נוער

ניוזלטר

חברות וחברים יקרים,

שנה טובה! ספטמבר כבר כאן, ועבור מאות אלפי ילדים בישראל זה אומר דבר אחד – תחילת שנת הלימודים. זוהי תקופה מרגשת – תקופה של התחלות חדשות, אתגרים חדשים וחברויות חדשות.

אך בזמן שהרוב המוחלט של הילדים וההורים מודאגים מהשאלה האם שנת הלימודים תיפתח במועדה ומהנחיות הקורונה שצפויות לשנות את שגרת הלימודים, חיים יחד איתנו אלפי ילדים של מבקשי מקלט, המתמודדים עם קשיים ואתגרים רבים. עבורם, אפילו דברים בסיסיים כמו הליכה לבית-ספר הם מאבק יומיומי. הם סובלים מפערים התפתחותיים, לימודיים ושפתיים חמורים בעקבות שנים בהם חיו בתת-תנאים, ללא מענה מותאם, ללא מעמד מוסדר ובמצוקה כלכלית. בנוסף על כל אלה, יש רשויות בישראל המתעמרות בילדים, פוגעות בזכותם לחינוך מכיל ושיוויוני, ומערימות עליהם קשיים נוספים.

"גמרתי את השנה בסדר אבל רוב השכבה שלנו נשרו. כל החברים נשרו. בעיקר בנים. עכשיו הם עובדים. ניסו להחזיר אותם. המורים נלחמו במיוחד על החכמים עם הפוטנציאל אבל הם נסחפו. היה להם קשה. אני החזקתי מעמד בלימודים כי פשוט למדתי. בהתחלה נהניתי ללמוד אבל זה התיש אותי" (ל', מבקשת מקלט מאריתריאה, בת 14)

יש עיריות שמונעות את רישום ילדי מבקשי המקלט למוסדות חינוך:

בשנת הלימודים החולפת סירבו עיריות לוד ובני ברק לרשום ילדי מבקשי מקלט שעברו להתגורר בתחומן למוסדות החינוך בעיר. לפעמים, העיריות סירבו לבקשות הרישום באופן מפורש, לפעמים הן "רק" הערימו קשיים. בלוד, העירייה רשמה ילדים למוסדות חינוך בשפה שאינה מתאימה להם. אנחנו בא.ס.ף נאבקות במדיניות הגזענית, ונלחמות יחד עם ההורים והילדים כדי להבטיח את רישומם לשנת הלימודים.

יש עיריות שמפרידות בין ילדי מבקשי מקלט לילדי אזרחים ישראלים:

עיריית תל-אביב – העיר שבה מרוכזים מרבית ילדי מבקשי המקלט – מפרידה בין ילדי מבקשי מקלט לילדי אזרחים ישראלים במוסדות החינוך. מדיניות ההפרדה לא חוקית, והיא פוגעת בזכויות היסוד של הילדים והוריהם, ובראשן – זכותם לשוויון ולחינוך הולם. עצם ההפרדה בחינוך היא מפלה: נפרד אינו שווה. אף פעם.

לכן עתרנו לבית המשפט, יחד עם עמותות שותפות למאבק, בדרישה להפסיק את ההפרדה בתל אביב ולשלב את ילדי מבקשי המקלט במוסדות חינוך שבהם לומדים ילדי ישראלים. השנה הבאה עלינו לטובה צריכה להיות השנה האחרונה שבה נראה תופעות פסולות כהפרדה בין ילדים בישראל על רקע מוצאם, מעמדם האזרחי או מכל סיבה אחרת.

"הילדים שלי שובצו תמיד במסגרות חינוך נפרדות […] זה מקשה עליהם מאוד מבחינה לימודית, חברתית ורגשית…מאוד כואב לי הלב לראות את ההשפעה של ההפרדה על הילדים שלי. הם מדברים על כך שנולדו בישראל ושאינם מבינים את פשר ההפרדה בינם לבין ילדים לבנים, ילדים שיש להם אזרחות […] לפני כמה זמן הגיעו אנשים לכניסה לבית הספר שילדיי לומדים בו וריססו שם גז פלפל. אני חושבת שההפרדה ממש מסכנת את הילדים שלנו, והופכת אותם למטרה קלה לתקיפה על רקע גזעני" (ל"ד, אם לשלושה)

ילדי מבקשי המקלט נולדו בישראל והולכים לחיות פה כל חייהם. הם מהילדים המוחלשים והפגיעים ביותר בישראל. כמו תלמידים מוחלשים אחרים הם זקוקים לחינוך שוויוני, מכיל ומותאם לצורכיהם – אך הם אינם מקבלים את המענים שהם כל כך צריכים, ולעתים קרובות נתקלים בקשיים רבים רק בגלל מעמדם או צבע עורם.

עם השנה החדשה שבפתח – שנת הלימודים והשנה העברית החדשה – אנחנו נמשיך להיאבק יחד עם הילדים וההורים, למען קבלה, חינוך שיוויוני, מעמד וזכויות חברתיות. 

מאחלות לכולנו שנה טובה ושלווה, שנה של שינוי חיובי ומשמעותי, אחווה וסולידריות.

חזרה למעלה