בעקבות תחקיר "הארץ" | מאות הורים דורשים לשלב ילדי מבקשי מקלט בבתי הספר של ילדיהם בתל אביב

18.12.20, לי ירון, הארץ

גזענות

חינוך

ילדים ובני נוער

כ-600 הורים מתל אביב כתבו אמש (חמישי) לראש העיר רון חולדאי במחאה על ההפרדה בין ילדי מבקשי מקלט ומהגרי עבודה לילדים ישראלים במערכת החינוך בעיר, בעקבות תחקיר "הארץ" בנושא. ההורים, כולם ישראלים, ביקשו מחולדאי לשלב מבקשי מקלט בבתי הספר של ילדיהם. כמו כן, בעקבות התחקיר החלו עשרות מורים בבתי הספר גימנסיה הרצליה ועירוני ד' בתל אביב להתארגן במטרה לקיים מחאה נגד העירייה בשבוע הבא.

ההורים, שהתאגדו בתוך שעות מפרסום הכתבה, כתבו כי לא רק שהם מתנגדים להפרדה, אלא רוצים בשילוב. "אנחנו, אמהות ואבות תושבי תל אביב יפו, נחרדנו לקרוא את הדיווחים על מדיניות ההפרדה של עיריית תל אביב בין ילדי ישראלים וילדי מבקשי מקלט – הפרדה בין ילדים לבנים ושחורים בגנים ובבתי הספר", כתבו ההורים לחולדאי ולמנהלת מינהל החינוך בעיר, שירלי רימון. "אנחנו מאמינות ומאמינים שההפרדה בין ילדים היא כתם שחור על המורשת החינוכית של העיר שלנו".

עוד כתבו ההורים: "אנו מאמינות ומאמינים גם שתושבי העיר תל אביב, על כל חלקיה, הורים וילדים, יוכלו יחד להתמודד עם האתגרים של מדיניות שילוב מסודרת של ילדי מבקשי המקלט במערכת החינוך בעיר, שתיטיב בסופו של דבר עם כלל ילדי העיר. ראש העיר, בניגוד למה שנאמר בכתבה שהתפרסמה ב'הארץ', כי העירייה מעריכה שאין סיכוי שתצליח לשלב את ילדי מבקשי המקלט עם הילדים של כולנו כי 'תמיד זה ילווה בעיקום פרצוף' – אנחנו לא מעקמים את הפרצוף מול שילוב וגיוון במערכת החינוך שלנו. ההיפך. אנחנו מושיטים יד ויודעים שגיוון חשוב גם לילדים שלנו. עכשיו, העירייה צריכה להוביל את הדרך".

תחקיר "הארץ" שפורסם אתמול גילה כי 91.5% מילדי מבקשי המקלט בתל אביב לומדים בבתי ספר שאין בהם אף תלמיד ישראלי. בעירייה טוענים כי לא מדובר במדיניות וכי התלמידים משובצים בבית הספר על פי מרחקו הגיאוגרפי מביתם, אך נציגי העירייה הוקלטו מודים: "בנינו בתי ספר לאוכלוסייה הזרה". בשיחה עם "הארץ", רימון אף התנגדה לשילוב יזום של הילדים בשכונות מרכז וצפון העיר וקבעה כי "הצבע מעודד גזענות" וכי "האינטגרציה נכשלה".

אחת האמהות שחתמו על המכתב היא אורית בינדרמן פאר, המתגוררת במרכז העיר. בנה הצעיר, תלמיד כיתה ה', לומד בבית הספר גבריאלי, וילדיה הגדולים לומדים בתיכון עירוני א'. לדבריה, הורי בית הספר חשים כעס ותסכול בשל מדיניות העירייה וסבורים כי היא פוגעת בילדים. "ההורים נרעשים וכולנו מיד הבנו שאנחנו רוצים לעשות משהו בנידון כדי למנוע את ההפרדה בין ילדי העיר", היא אומרת. "אנחנו מאמינים שילדים לא רואים הבדלי צבעים, אלה המבוגרים. הבן שלי משחק כדורסל במכבי והכיר ילדים שהתחברו כל כך, הוא היה רוצה אותם איתו בכיתה".

גם אורלי ארושס, אם לילדה בכיתה ד' בבית הספר הדו לשוני "כולנא יחד" ביפו, תומכת בשילוב ילדי מבקשי מקלט. "צריך לעשות אינטרגציה, לא לזרוק את הילדים בבתי הספר, אלא להדריך, להסביר", היא אומרת. "מצד ההורים יש פתיחות מאוד גדולה. אצלנו בבית הספר יש משפחות ספורות של מבקשי מקלט שעברו ליפו והם מתקבלים בצורה מדהימה, רוצים להיות חלק מהחברה הישראלית ורוצים אותם. כשמפגישים ילדים הם מתחברים, מתערבבים אחד בשני. במקום לייצר הפרדה, צריך לשלב אותם בכל חלקי העיר".

גם מנהל בית הספר גימנסיה הרצליה זאב דגני הגיב לממצאי התחקיר בחריפות. "בבידול שיוצרת עיריית תל אביב יש מאפיינים גזעניים, גם אם ללא מודע", הוא קובע. "מי שמפסיד הם לא רק ילדי הפליטים ומהגרי העבודה, אלא הילדים הישראלים שנמנע מהם עושר תרבותי ואינטלקטואלי. השיקול ההומני צריך להיות בראש מעייננו, וברגע שהוא לא יש לנו צורך לעשות בדק בית", אמר.

דגני הודיע כי בשבוע הבא ישתתפו עשרות תלמידים מבית ספר "קשת", שבו לומדים רק ילדים למבקשי מקלט ומהגרי עבודה, ביום לימודים קצר בגימנסיה הרצליה. עוד מתכנן דגני יום לימודים משותף שיתקיים מדי שבוע, שבו תלמידי בית ספר "קשת" ותלמידי גימנסיה הרצליה ילמדו יחד מספר שעות של מקצועות אומנות.

דגני ביקר גם את מדיניות הממשלה. "המסר של הגזענות מגיע מלמעלה", אמר. "כאשר שר הפנים מבקש לגרש ילדים שנולדו בארץ, הוא מעביר מסר שזה לגיטימי להוביל מדיניות של חינוך נפרד. לא רק שהילדים האלה מבודלים, בתי הספר הנפרדים שלהם ממוקמים בשכונת מוסכים, שמעבירה להם מסר שהם ילדים חורגים, פחות מועדפים. צריך לזכור שהם הגיעו לפה בלית ברירה, ואנחנו שסבלנו בהיסטוריה של העם היהודי מיחס זה מעיזים עכשיו לעשות את זה לאחרים".

לוסיאנה קפלון, אמנית ומורה בגימנסיה ואם לילדה בגן עירייה, הוסיפה כי שילוב ילדי מבקשי מקלט ומהגרי העבודה בבית הספר מיטיב עם כלל הילדים. "הפרדה עושה עוול לכל הילדים", אומרת קפלון. "בגמנסיה כולם לומדים ביחד, זה מייצר אצל הילדים את האמפתיה שחסרה לנו בחברה הישראלית. אני רוצה שהבת שלי תתחנך במסגרות מעורבות, גם אני שונה, אני מהגרת מארגנטינה, אבל יהודייה. אין דבר יותר יפה משוני וריבוי תרבויות".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה