בית הדין החל לשחרר אריתריאים ממעצר מינהלי: "יש ממש בטענות לפיהן אין ראיות"

08.09.23, בר פלג, הארץ

אריתריאה

הליכים משפטיים

מדיניות ממשלת ישראל

קהילת מבקשי מקלט

בית הדין לביקורת משמורת הורה שלשום (חמישי) על שחרורם של חמישה מבקשי מקלט אריתריאים, מהם מתנגדי משטר, שהחוזקו מאז שבת שעברה במעצר מינהלי בחשד למעורבות במהומות בדרום תל אביב. "יש ממש בטענות לפיהן אין בראיות שהוצגו ביחס למוחזק זה ראיה פרטנית ממשית לגבי מעורבותו במעשים אלימים שיש בהם כדי להחשיבו כמסוכן לציבור", קבע הדיין איתיאל גבעון בעניינם של העצורים ששוחררו.

בה בעת זימן גבעון לדיון נוסף שלושה עצורים מינהליים, והאריך את צו המעצר של ארבעה אחרים. 14 אריתריאים שהזדהו כתומכי משטר נותרו במעצר, וטרם ניתנה החלטה בעניינם של 32 אריתריאים שעצורים בהליך מינהלי ברשות ההגירה. במקרה אחר החזיר הדיין את התיק לדיון מחודש, לאחר שהתברר כי חומר הראיות שהוגש כנגד העצור היה של אדם אחר. העצורים יוצגו על ידי עורכת הדין מרגלית כהן ועורך הדין יריב בן שחר.
מאז תחילת השבוע עצרה המשטרה 59 אריתריאים בהליך מינהלי, ושישה מהם כלל לא עברו בבית המשפט בהליך פלילי. המעצר המינהלי אינו מוגבל בזמן, ו–96 שעות עשויות לחלוף עד ששופט יבחן את עילת מעצרם.

אחד העצורים ששוחררו הוא מולר, מבקש מקלט אריתריאי שטוען כי נקלע למהומות במקרה והוכה בידי תומכי משטר. הוא שוחרר מהמעצר ביום ראשון אך נעצר בידי רשות ההגירה מיד עם צאתו מבית המשפט. "מודה לאלוהים ששוחררתי", אמר ל"הארץ" שלשום בצאתו מבית הסוהר גבעון, בעודו לבוש באותה החליפה איתה יצא מהבית בשבת שעברה.

הדיין גבעון נימק את החלטתו בתשתית הראייתית הלקויה למעצר של מולר ובמצבו הנפשי הרעוע. "מתעורר חשש ממשי כי הותקף כחלק מהאנדרלמוסיה, הגם שלא נטל בה כל חלק", אמר הדיין. ההחלטה לשחרר את מולר התקבלה חרף העובדה שלא האריך את רישיון הישיבה שלו בישראל. גם בית משפט השלום, שבחן את מעצרו בטרם הועבר למעצר מינהלי, הורה על שחרורו בטענה שלא הונח לפניו "ולו בדל של ראיה על מנת להוכיח כי לקח חלק במעשה אלים כלשהו".
הראיות שהוגשו לבית הדין התבססו רק על חקירתו של מולר במשטרה, אף שבמהלכה טען בעקביות שלא השתתף בהפגנה – ודבק בגרסתו גם לאחר שהחוקרת רמזה כי מעורבותו מתועדת. "יצאתי מהבית שלי עם החליפה (בניגוד ללבוש שמזוהה עם המפגינים, ב"פ) וקפצו עלי התומכים של השלטון באריתריאה ונתנו לי מכות עם ברזלים", העיד. מולר ענה בשלילה לשאלות האם הפריע לנוסעים בכביש, האם פגע ברכוש, מדוע הפגין, האם התפרע. החוקרת אמרה לו כי "יש צילומים מהאירוע, אני מאפשרת לך לחשוב ולומר בשנית, מה עשית בהפגנה?" מולר המשיך לטעון שנקלע למקום במקרה.

עו"ד נטע מישלי, מנהלת המחלקה המשפטית של המוקד לפליטים ולמהגרים, אמרה ל"הארץ" כי מולר "הוחזק במעצר במשך כמעט שבוע, בתנאים לא אנושיים, בלי להחליף בגדים – רק בגלל שהוא אריתריאי שהיה בזמן ובמקום הלא נכון". מישלי, שמחלקתה ייצגה את מולר, הוסיפה: "במקום לחקור ולאתר את האשמים שתקפו אותו – המשטרה בוחרת בדרך הקלה והלא דמוקרטית, ומעבירה אריתריאים למעצר מינהלי רק כי היא יכולה".

ביום רביעי האריך הדיין אסף נעם את מעצרם של 14 אריתריאים, והמליץ על גירושם מישראל בשל ראיות שלפיהן הם תומכים במשטר האריתריאי. "לנוכח היות המוחזק תומך במשטר בארצו והודאתו כי הגיע לישראל למטרת עבודה גרידא, יורחק המוחזק מישראל בהקדם האפשרי", כתב הדיין.
חקירותיהם של המוחזקים המזוהים כתומכי משטר אצל ממונה ביקורת הגבולות חושפות מעט על אודותיהם. כמה מהם הודו כי הגיעו לישראל למטרות עבודה וכי באו לחגוג בפסטיבל שארגנה השגרירות. היו ביניהם שהעידו גם כי יש להם קשר עם השגרירות.

ארגון "רופאים לזכויות אדם" פנה שלשום למשרד הבריאות ולבתי החולים בעקבות תלונות שקיבל על שימוש המשטרה בחדר המיון לשם חקירת עצורים שנפצעו במהומות. זאת, לאחר הפרסום ב"הארץ" כי כמה מהעצורים נלקחו מתוך בתי החולים. רופא באחד מבתי החולים במרכז הארץ אמר כי פצועים שהגיעו לקבל טיפול, נחקרו ונאזקו בתוך מרחב המיון באחד החדרים הפנימיים.

במכתב ששלח הארגון שלשום למשרד הבריאות ולבתי החולים נכתב כי "ראוי שנוכחות המשטרה בבתי החולים תהיה מוגבלת למצבים בהם יש חשד לאירוע אלים שיש צורך לחקור אותו בהקדם… אסור שנוכחות המשטרה ופרטי המטופלים יימסרו לה באופן גורף תחת הגדרה של 'השתתפות באירועים'".
מהמשטרה נמסר בתגובה כי "במהלך האירוע נשוא פנייתכם, החלו המשתתפים בהתפרעויות חריגות ונקטו באלימות קשה מאוד, באמצעות סלעים, מוטות ברזל, סכינים וגרזנים כלפי השוטרים , אשר מילאו תפקידם לשמור על הסדר הציבור ולשמור על המוחים. עשרות שוטרים נפצעו ונזקקו לטיפול רפואי, ביניהם שוטר שנפצע בראשו באורח קשה מחפץ שנזרק לעברו. בניגוד לנטען, אף אחד מהמוחים אשר היו בבית החולים לא נחקר באזהרה ומחלקם נגבתה עדות פתוחה כ
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה