ביהמ"ש הקפיא זמנית את החלטת המדינה להסיר את ההגנה לאזרחי קונגו

03.05.22, בר פלג, הארץ

הליכים משפטיים

מדינות מוצא

מדיניות ממשלת ישראל

מערכת המקלט

בית המשפט המחוזי בירושלים הוציא היום (שלישי) צו ארעי המונע את הסרת ההגנה הקבוצתית על אזרחי הרפבוליקה הדמוקרטית של קונגו. המשמעות היא שלא יהיה אפשר לגרש אותם לקונגו עד למתן החלטה אחרת. בחודש שעבר פורסם ב"הארץ" כי שרת הפנים איילת שקד החליטה להסיר את ההגנה הקבוצתית על אזרחי קונגו השוהים בישראל, שמיושמת זה כ-20 שנה. לפי ההחלטה, מי שאין בקשת מקלט תלויה ועומדת בעניינו נמצא בסכנת גירוש מהארץ.

שקד הודיעה בהחלטתה על 30 ימי התארגנות שבהם לא יהיו גירושים, ותקופה זו תסתיים ביום שישי. החלטת בית המשפט מהיום, שהגיעה בעקבות עתירת ארגוני זכויות פליטים, משהה את יישום החלטתה של שקד עד שתוגש תגובת המדינה לבקשה לצו ביניים. השופט דוד גדעוני נימק את החלטתו בכך שהוא מבקש למנוע "נזק משמעותי ובלתי הפיך".

לפי נתונים שהגיעו ל"הארץ", בישראל חיים 400 אזרחי קונגו. 264 מהם מבקשי מקלט עם בקשות פתוחות שטרם הוכרעו – קבוצה שממילא מוגנת מגירוש עד להכרעה בבקשות. ברשות האוכלוסין אמרו שייעשה מאמץ להאיץ את בדיקת הבקשות. לפי נתוני רשות האוכלוסין, 42 בקשות כבר נדחו, ושלוש בקשות התקבלו וזיכו את המבקשים במעמד של פליטים. משמעות הנתונים היא שעשרות קונגולזים הנמצאים בישראל מועמדים לגירוש, אם בית המשפט יחליט שלא להתערב בהחלטת המדינה להסיר את ההגנה הקבוצתית.

החלטת השרה שקד הגיעה לאחר שלכאורה קיבלה מידע שלפיו המצב בקונגו יציב, וכבר לא מסוכן לחזור למדינה. המידע נשען גם על חוות דעת חסויה של משרד החוץ. מנכ"לית המוקד לפליטים ולמהגרים, ד"ר איילת עוז, הודפת בתוקף את הטענה. "המצב בקונגו מבחינה ביטחונית, פוליטית והומניטרית חמור מאוד, עד כדי סכנת חיים מיידית לתושבי אזורים נרחבים במדינה", היא אומרת. "ההחלטה להסיר את הגנתם של השוהים בארץ לוקה בחוסר סבירות קיצוני, והיא בלתי מידתית ומנוגדת לדין הבינלאומי המחייב את המדינה". באחרונה שלחו חברי כנסת מטעם מרצ מכתב לשקד בעניין, וחברי הכנסת איבתיסאם מרעאנה ומוסי רז דרשו מח"כ ווליד טאהא לכנס בהקדם את ועדת הפנים לדון בסוגיה.

העתירה שבמסגרתה הוצא הצו הוגשה הבוקר על ידי המוקד לפליטים ולמהגרים, היא"ס ישראל, רופאים לזכויות אדם, המרכז לקידום פליטים אפריקאים (ARDC), א.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל והאגודה לזכויות האזרח. הארגונים פנו לבית המשפט לאחר שפנייתם לשרי החוץ והמשפטים ולרשות האוכלוסין וההגירה לפני כשבועיים לא נענתה.

בעתירה צוין כי "דו"חות רשמיים מלמדים כי בקונגו עדיין נפוצות פרקטיקות חמורות, בין היתר של הרג שרירותי ללא משפט, העלמות של אזרחים, עינויים וענישה אכזרית ובלתי אנושית, תנאי מאסר מסכני חיים, רדיפה של מתנגדים פוליטיים, פגיעה נרחבת ובלתי חוקית באזרחים, חטיפות, שימוש בילדים על ידי קבוצות חיילים חמושות, אלימות מינית ומבוססת מגדר כלפי נשים וילדים, סחר בבני אדם ועבדות ילדים".

עורכת הדין מיכל שוורץ, שהגישה את העתירה יחד עם עו"ד מירב בן זאב בשם הארגונים, כתבה בה כי המדינה "לא נימקה כיצד ומדוע הגיעה למסקנה כי על אף המצב החמור והקריטי בקונגו, מצאה לנכון לבטל את ההגנה הזמנית דווקא כעת, באופן פתאומי וללא כל דיון ציבורי בהחלטה".
לעתירה צורפה חוות דעת של נציבות האו"ם לפליטים מפברואר האחרון, שלפיה המצב במדינה לא השתנה באופן מהותי כדי לאפשר החזרה ארוכת טווח, בטוחה ומכבדת של קונגולזים למדינת מוצאם, כך שלא יופר עיקרון האי-החזרה שאליו מחויבת המדינה. חוות הדעת נכתבה על ידי נציב האו"ם בישראל לבקשת ח"כ מראענה. נוסף על כך הגישו הארגונים דו"ח של משרד החוץ האמריקאי מהחודש שעבר שלפיו המצב בקונגו נמצא במגמת החמרה, בדגש על מעצר פעילים פוליטיים.
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה