בושה של יחס לפליטים

13.08.23, מאמר מערכת , הארץ

ללא קטגוריה

יחסה של מדינת ישראל לפליטי המלחמה באוקראינה ולפליטים בכלל מביש. חודשיים לאחר תחילת המלחמה סיפקה ישראל לפליטים האוקראינים שירותי רפואה מינימליים לבני פחות מ–60 וביטוח בריאות מלא ל–3,400 פליטים מעל גיל זה. בשבוע שעבר, ללא כל התראה מוקדמת, פקעו שירותי הרפואה שלהם זכאים כ–14 אלף הפליטים מאוקראינה שנמצאים בישראל. הסיבה הרשמית: היעדר תקציב מהאוצר והטלת אחריות בין משרדי הממשלה השונים לגבי מי היה אחראי לדרוש את הכסף ובזמן. הסיבה האמיתית: אדישות ביורוקרטית וממשלה שלא עוסקת בדבר פרט לקידום חוקים המיטיבים רק עמה (בר פלג, "הארץ", 9.8).

בממשלה מדגישים כי כל מי שיצטרך טיפול חירום יקבל אותו, בדומה לכל חסר מעמד בישראל, אך בכל הנוגע לשיקום לאחר פגיעה או טיפול בחולים עם מחלות קשות — הפליטים יאלצו להמתין עד שמשרדי הממשלה יפסיקו לריב וימצאו את התקציב להמשך הפעלת השירות. בינתיים הפסקת השירותים פוגעת בחולים הקשים ביותר ("הארץ", 10.8).
מנכ"ל משרד ראש הממשלה ביקש באפריל להאריך את הוויזות שעד אז ניתנו לפליטים מדי חודש לתקופה ארוכה, וקבע כי הסיוע הסוציאלי והרפואי יימשך עד לסוף השנה. אך הסיוע הדל ממילא הצטמצם לאורך הזמן והתמקד בעיקר בשירותי רפואה וביטוח בריאות למי שזקוקים לו. משרד הבריאות התנער מאחריות ולא האריך את תוקף הוויזות. באוצר תיארו את ההתנהלות במשרדי הרווחה והבריאות בנוגע לפליטים כ"אדישות". ברווחה קראו לאוצר לשחרר את הכסף.

לפליטים אין לובי ואין כוח פוליטי, אך מצבם עלול להוביל למשבר הומניטרי חמור. בעקבות הפרסום ב"הארץ", שר האוצר סמוטריץ' התחייב ש"אף אחד לא יישאר בלי ביטוח בריאות".

יש לקוות שלפחות את המעט הזה הממשלה תעשה. שמה הרע של ישראל הולך לפניה. לפי מקור אוקראיני, בקייב שוקלים לבטל את הסכם הפטור מוויזות עם ישראל בשל העלייה בסירובי הכניסה לישראל. לפי דיווח ב"קייב פוסט", אוקראינה מבקשת להוציא את ישראל מ"פורמט רמשטיין" — פורום של קואליציית מדינות התומכות באוקראינה, שנפגש מדי חודש. האתר ציטט מקורות אוקראינים שמותחים ביקורת חריפה וחסרת תקדים על ישראל, ומאשימים אותה בעמדה פרו־רוסית (ליזה רוזובסקי, "הארץ", 10.8). יחסה של ישראל לאוקראינה ולאזרחיה מתחילת המלחמה לא מותיר כל ספק: ישראל נמצאת בצד הלא נכון של ההיסטוריה.
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה