בואו נדבר רגע על הקורונה

02.11.21, צוות א.ס.ף

ניוזלטר

קהילת מבקשי מקלט

קורונה

חברות וחברים יקרים,

בואו נדבר רגע על הקורונה

מגפות אינן רק עניין בריאותי – והן אינן מבחינות בין מוצא, צבע או דת. מגפת הקורונה גרמה גם למשבר חברתי וכלכלי – וכאחת הקבוצות המודרות ביותר בישראל, היו מבקשי המקלט מהקבוצות הראשונות שנפגעו ממנו. השבוע פרסמנו, לאחר חודשים רבים של מחקר ועבודה, את דו"ח הקורונה שלנו, הסוקר את ההשפעות של המגיפה, הסגרים והמשבר הכלכלי על קהילת מבקשי המקלט. כתבה על הדו"ח ב'הארץ' הוסיפה תהודה חשובה והעלתה אותו לדיון ציבורי. 

"אני חושבת רק על היום. איך אשרוד היום; איך אסתדר היום; איך אשיג אוכל היום; אם אדם לא יכול להרשות לעצמו לחשוב על מחר – אלה לא חיים"
(ב', מבקשת מקלט מאריתריאה, אם חד הורית ל-4)

ללא כל רשת תמיכה סוציאלית ובריאותית גם בימי שגרה, המגפה והסגירה המאסיבית של מקומות העבודה סיכנו את רווחתם וביטחונם האישי של מבקשי המקלט באופן ממשי. באבחת נגיף מצאו עצמם כ-80% ממבקשי המקלט ללא עבודה. מי שאיבד את פרנסתו נותר ללא ביטוח בריאות, ללא זכאות לדמי אבטלה, וללא פיצויי פיטורים. מודרים מקצבאות וסיוע של ביטוח לאומי, הם ומשפחותיהם נותרו ללא כל מקורות הכנסה ובמשבר קשה. לרבים, המשבר רחוק מלהיגמר – והמצוקה ממשיכה.

"מה החזיק אותי בשנת הקורונה? ידעתי שיש מי שדואג לי בא.ס.ף ומנסה לעזור, לא הרגשתי לבד"

(ג', מבקשת מקלט מאריתריאה, אם ל-3)

ההשפעות ניכרו מיד עם סגירת המשק, והלכו והחמירו ככל שהמֵגפה בוששה לדעוך; מבקשי מקלט שלא נזקקו בעבר לסיוע החלו להתייצב במשרדינו ולבקש אוכל וסיוע במוצרי יסוד, חיתולים ותרופות; הורים סיפרו כי אין באפשרותם להמשיך לשלם את ביטוח הבריאות של ילדיהם, והם נאלצו להותירם ללא שירותי בריאות – בעיצומה של מגיפה קטלנית.

אנחנו בא.ס.ף רואים מדי יום את ההשפעות הקשות של משבר הקורונה על קהילת מבקשי המקלט בישראל – ועושים כמיטב יכולתנו כדי לתמוך ולסייע. אנחנו ממשיכים להתייצב לצד הקהילה, להשמיע את קולה מול רשויות המדינה וביוזמות בחברה האזרחית, ולתת שירות במסגרת תוכניות הסיוע הפסיכו-סוציאליות שלנו.

"מה החזיק אותי בשנת הקורונה? הקהילה הישראלית, האנשים בקהילה הישראלית. בזכותם. הם האנשים שנאבקים אתנו.שתומכים בנו. אין לנו הממשלה… אנחנו מאמינים בפרט – באנשים היחידים"
(סימרט טקלה, מבקשת מקלט מאריתריאה ופעילה קהילתית)

בשנה האחרונה ראינו אנשים שביקשו לנצל את המצוקה כדי לפגוע להרוויח על גבם של הפגיעים ביותר – אבל גם ראינו הרבה אנשים שחרף הקשיים, החליטו לתרום מזמנם, כספם ומרצם כדי לעזור למבקשי המקלט ולקהילות מוחלשות אחרות.

שנת הקורונה אולי מאחורינו – אבל ההשפעות של המשבר עדיין איתנו. אנחנו נמשיך לעמוד עם ולצד קהילת מבקשות ומבקשי המקלט בישראל, ולהילחם למען הכרה, מעמד וזכויות.

חזרה למעלה