את האלימות הזאת אפשר היה למנוע

06.09.23, הדרה זיראיי, זמן ישראל

אריתריאה

מדיניות ממשלת ישראל

קהילת מבקשי מקלט

ככל שהשבוע החולף התקדם, דאגנו יותר ויותר. אנחנו – הפליטים ומבקשי המקלט מאריתריאה החיים בישראל. חששנו מקיומו של "פסטיבל" שעליו הכריזה שגרירות אריתריאה ומההפגנות האלימות שיפרצו אם יתקיים. הפגנות אלימות פרצו באירועים דומים שהתקיימו במהלך החודש בשטוקהולם, בסיאטל, בטורונטו ובעוד ערים מערביות. עיריית טורונטו ביטלה את האירועים לאחר שמהומות פרצו בהם, והיא לא הייתה היחידה.
ראשי קהילות הפליטים וראשי כנסיות רבות פנו במהלך השבוע למשטרה וביקשו ממנה למנוע משגרירות אריתריאה לקיים את האירוע, שהוא ניסיון נוסף של השלטון האריתראי הדכאני להתסיס את השטח ולהפגין שליטה באזרחיה, גם אלה שנמלטו מהמדינה. מדי שנה אנחנו חוששים מההפגנות והאלימות שיפרצו בעקבות ההתססות האלה, אך השנה דאגנו במיוחד בגלל האירועים שקרו במהלך החודש ברחבי העולם. אפשר היה למנוע זאת בקלות. פשוט לא לאשר את קיומו של האירוע. אפשר היה למנוע בקלות את האלימות, את הפצועים, את תגובת הנגד שהגיעה מיד נגד כל קהילת הפליטים ומבקשי המקלט, כאילו כולנו אלימים. במקום זאת, המשטרה אישרה את קיום האירוע, וכשהחלה האלימות דיכאה אותה כמו שהיא לא מדכאת שום הפגנה – בירי חי. מעל 150 פצועים. עשרות עצורים.
חברים ישראלים שואלים אותי למה ההפגנות אלימות, וקשה לי להסביר להם. אני לא יצאתי להפגין ואני מגנה כל אלימות. שלום לא בא באלימות. אז איך אני יכול להסביר לישראלים, שחיים כאן בחופש יחסי, את מה שגורם לאלימות שראינו להתפרץ? איך אפשר להעביר את הזיכרונות הקשים, המטענים והפחד מהמשטר הדיקטטורי שמלווים אותך גם שנים רבות אחרי שברחת מהמדינה? איך אפשר להסביר לישראלים על חיים בפחד תמידי מפני השלטון שנמצא אלפי קילומטרים מכאן אבל עדיין מחזיק בבני המשפחה שנשארו שם תחת שליטתו? איך אפשר להסביר את עוצמת התסכול שמתפרצת אחרי כל כך הרבה שנים של חיים בישראל בלימבו וללא זכויות, שקופים לגמרי? האם מישהו יחקור למה המשטרה אישרה את קיום האירוע למרות ההתראות הרבות? מדוע לא פעלה מראש להפריד בין המפגינים? האם מישהו יחקור את אירועי הירי החי כלפי המפגינים? או שמא אחרי ש"עלינו לכותרות" כ"אלימים" נחזור להיות שקופים כשהיינו. לשטוף כלים במסעדות ולנקות את המדרכות.
מח"ש הודיעה שתחל בחקירה. אבל פיזור ההפגנה האלים היום "לא נולד משום מקום", מפעם לפעם אמצעי הפיזור אלימים יותר, כפי שראינו רק השבוע, כלפי מפגינים בני העדה האתיופית. ועכשיו, כשמדובר באריתראים – עליית מדרגה לירי חי. ראש הממשלה מיהר לכנס צוות של שרים לדון בנקיטת צעדים נגד מבקשי מקלט. הממשלה יודעת שאי אפשר לגרש פליטים ומבקשי מקלט לאריתריאה. אז אולי במקום לחשוב על עוד דרכים לפגוע בנו, הממשלה תפנה סוף סוף למצוא דרכים לבדוק במהירות ובהוגנות את בקשות המקלט שלנו ולתת לנו את ההכרה והזכויות שנמנעים מאתנו כבר קרוב ל- 20 שנה.
לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה