אשדוד מסרבת לתקציב לסיוע למבקשות מקלט הסובלות מאלימות: "טריקת דלת"

16.02.23, הדר גיל-עד ומתן צורי, ynet

נשים

קהילת מבקשי מקלט

רשויות מקומיות

האפליה של מבקשות המקלט: לאחר שנים שבהן המרכזים למניעת אלימות במשפחה היו סגורים בפני מבקשות מקלט בישראל – והן היו זכאיות לסיוע רק במצבי סכנה – הנחה משרד הרווחה ב-2020 את המרכזים ברשויות המקומיות לפתוח את שעריהם בפניהן. לצורך כך הוקצה תקציב ייעודי שיתקבל מהמשרד עבור אוכלוסייה זו, אך למרות זאת, כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" – בעיריית אשדוד מסרבים לקבל את התקציב ולסייע למבקשות מקלט נפגעות אלימות במשפחה.

"ככל הנשים, יש גם מבקשות מקלט שחיות בישראל כדין ומתמודדות עם אלימות במשפחה. בניגוד לישראליות, השירותים שהן זכאיות להם מצומצמים", הסבירה עו"ד אורלי לוינזון-סלע, מנהלת המחלקה הציבורית בא.ס.ף, ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל.

לדבריה, "משרד הרווחה קיבל החלטה חשובה ומבורכת: להרחיב את השירותים הניתנים להן כך שיכללו לא רק שירותי חירום במקלטים – כשהאישה והילדים כבר בסכנה ממשית – אלא גם שירותים מניעתיים בקהילה". היא הוסיפה כי "בחלק מהערים החלו לתת את השירותים למבקשות מקלט, ובחלק המרכזים נרתעים כי הם לא מכירים את האוכלוסייה – אבל רק באשדוד מסרבים במוצהר".

בעקבות התגלית, פנו בא.ס.ף לראש מינהל שירותים חברתיים בעיריית אשדוד, אך להפתעתם היא לא הכחישה את הטענות. בתשובתה נכתב כי המינהל "סירב לקבל תקציב ייעודי לטובת טיפול במקשות מקלט", וכי "המרכז נותן מענה עירוני לתושבים בעיר שהולכת וגדלה, והתקציב הקיים אינו הולם את המענה אשר ניתן בפועל על ידו. המרכז אינו בנוי וערוך לתת מענה לטיפול נוסף למבקשות מקלט ומשפחותיהן באופן שוטף, אלא במצבי סכנה".

עו"ד לוינזון-סלע הגיבה לדברים בטענה כי "יש לעירייה אפשרות וכלים לסייע לנשים הזקוקות לכך – להתמודד עם האלימות בתוך הבית ולקבל סיוע של ממש לפני שהן תאלצנה לשבש את שגרת חייהן, לסכן את מקורות פרנסתן ולהתפנות עם ילדיהן למקלט – והיא טורקת בפניהן את הדלת".

ממשרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר בתגובה: "מדינת ישראל מחויבת לתת טיפול לזרים שאינם ברי הרחקה השוהים בתחומה, ומשרד הרווחה והביטחון החברתי הקצה את המשאבים הנדרשים למתן שירותי רווחה לאוכלוסייה זו. עיריית אשדוד מעניקה שירותי חירום לזרים שאינם ברי הרחקה, ואנו עובדים מול הגורמים המקצועיים בעירייה על מנת לאפשר לתושבים אלו לקבל שירותים קהילתיים נוספים כפי שנעשה ביתר הרשויות".

מעיריית אשדוד נמסר: "המינהל לשירותים חברתיים בודק כל פנייה של מבקשי המקלט ומטפל במצבי סכנה של נשים, ילדים וחסרי ידע. העירייה ויתרה על התקציב ממשרד הרווחה לנושא בשל הקריטריונים הבלתי אפשריים שמציב המשרד לנושא זה, אך לא ויתרה על הטיפול והוא מתבצע כנדרש מתקציבים עירוניים ואחרים. בשנים 2023-2020 גדל התקציב לטיפול באלימות במשפחה ב-72.5% והוא עומד כיום על 3.4 מיליון שקלים. בנוסף, העירייה מקיימת פעולות הסברה וחשיפה לנושא חשוב זה במגוון הערוצים העומדים לרשותה – ובדגש על מערכת החינוך".

במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה