ארגוני זכויות פליטים עתרו לבג"ץ נגד הפסקת שירותי הבריאות לאוקראינים

18.08.23, בר פלג, הארץ

אוקראינה

בריאות

הליכים משפטיים

מדיניות ממשלת ישראל

ארגוני סיוע עתרו היום (חמישי) לבג"ץ בדרישה שיחייב את המדינה להמשיך את מימון שירותי הבריאות לפליטי המלחמה באוקראינה. העותרים, בהם גם ארבע פליטות מאוקראינה, ביקשו מהשופטים להוציא צו ביניים שיורה למדינה לממן טיפולים שהחלו או נקבעו מאחר שההחלטה להפסיקם התקבלה תוך הפרה של הדין הבינלאומי.

השבוע נחשף ב"הארץ" כי בחצי השנה האחרונה כלל השירותים שניתנו לפליטים צומצמו או הופסקו. "מדובר בשינוי מדיניות חדש שאין לו כל הסבר או היגיון. משמעות הדבר היא פגיעה אכזרית, בלתי מידתית ובלתי חוקית בזכויות יסוד בסיסיות, בהן הזכות לכבוד ולשלמות הגוף והזכות לחיים", כתבו העותרים. בהמשך היום אמורה להתקיים במשרד ראש הממשלה פגישה בנושא עם נציגי משרד האוצר.
העתירה מתמקדת במצוקה מיידית של חולים שנמצאים בעיצומם של טיפולים רפואיים, חלקם מצילי חיים. כך למשל, אחת הפליטות ששותפות לעתירה חולה בסרטן השד וזקוקה לטיפול מיידי שאינו ניתן לה. עותרת נוספת, בת 71 שחולה בסרטן הלבלב, התבשרה שהטיפולים שנקבעו לה בבית החולים בני ציון שבחיפה בוטלו בעקבות החלטת המדינה. עותרת שלישית היא חולת לב שלא יכולה כעת לעבור בדיקות וניתוח, והעותרת הרבעית נמצאת בהיריון וזקוקה לבדיקות מעקב שלא קיבלה כשהגיעה השבוע לבית החולים.

בעתירה צוין כי בשבוע אחרון קיבלו הארגונים שמסייעים לפליטים עשרות רבות של פניות על פגיעה בטיפולים רפואיים בעקבות החלטת המדינה. העותרים פירטו על 12 פניות שהגיעו לרופאים לזכויות אדם מפליטים שטענו כי הטיפול בהם נפגע בימים האחרונים בעקבות הפסקת הכיסוי הביטוחי.

העותרים, בהם ארגון רופאים לזכויות אדם, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, פרופ' נדב דוידוביץ, כתבו בעתירה כי "ההחלטה שקיבלה המדינה היא הרסנית עבור אלפי אנשים, נשים, ילדים, זקנים וחולים כרוניים. כולם בני אדם הזקוקים לטיפולים רפואיים ומעקב שוטף. יחד עם זאת עבור כמה מאות (לפחות) של חולים קשים, מדובר בהחלטה העלולה לחרוץ את דינם למוות".
בעתירה שהגישו עורכי הדין עדי לוסטיגמן ונמרוד אביגאל, שעובד בארגון הסיוע לפליטים היאס, נכתב כי שתי הקבוצות הפגיעות ביותר הן פליטים קשישים ואנשים עם מוגבלויות. "השילוב בין גילם לבין מעמדם בישראל הופך אותם לפגיעים במיוחד לעוני, מחסור ובדידות. במישור הבריאותי, אנשים בזקנה חשופים לתחלואה מוגברת וצורכיהם הרפואיים אך מתגברים ככל שחולפות השנים", כתבו עורכי הדין.

בתוך כך, שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון גונן, הורתה אתמול למדינה לנמק מדוע אינה מאפשרת לכלל אזרחי אוקראינה השוהים בישראל לעבוד ולקבל זכויות סוציאליות. אגמון גונן קבעה כי מדיניות משרד הפנים כיום אינה עולה בקנה אחד עם אמנת הפליטים של האו"ם, כשהיא מונעת מהם היתרי עבודה, אפשרות לחינוך וסיוע בשירותי בריאות ורווחה. "על פניו, ההודעה שפורסמה אינה עומדת בסטנדרטים ובהוראות אמנת הפליטים, אינה עומדת בסטנדרטים שנקבעו על-ידי בית המשפט העליון לקיום מינימלי בכבוד", כתבה השופטת.

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה