אחרי יותר מעשור של השתהות, בית המשפט קבע כי יש להעניק מעמד זמני למבקשי מקלט מסודאן

22.01.24, חן מענית, הארץ

הליכים משפטיים

מערכת המקלט

סודאן

בית המשפט המחוזי מרכז בלוד פסק היום (שני) כי על משרד הפנים להעניק רישיון ישיבה ארעי בישראל לכאלף מבקשי מקלט מסודאן שנמלטו לישראל בעקבות רצח העם, לאחר שמשרד הפנים לא עמד בהחלטת בג"ץ לבחון את בקשותיהם. משמעות ההחלטה היא שמבקשי המקלט יקבלו זכויות רפואיות וסוציאליות עד שתינתן הכרעה בבקשותיהם לקבלת מקלט בישראל.

ההחלטה מהיום חלה על כל מבקשי המקלט מחבל דארפור וחבל הרי הנובה והנילוס הכחול בסודאן שהספיקו להגיש בקשה עד 30 בנובמבר 2022, ושלא היתה הכרעה בעניינם בתוך שנה מיום הגשתה. לפי פסק הדין של השופט עידו דרויאן־גמליאל, הרישיון הארעי יחודש אחת לזמן מה עד מתן הכרעה בבקשות. בית המשפט אף הבהיר כי המעמד שיוענק למבקשי המקלט מכוח פסק הדין אינו מעמד של פליט, וכי מדובר במעמד הניתן לשלילה אם תדחה המדינה את בקשת המקלט.

באפריל 2021 פסק בג"ץ כי רשות האוכלוסין וההגירה מתרשלת בטיפול בבקשות המקלט של ניצולי רצח העם בסודאן, ונמנעת מהחלטה בענייניהם מאז נכנסו לישראל לפני יותר מעשור. בחלוף שנה וחצי מפסק הדין טרם גיבשה המדינה מדיניות סדורה, לא הכריעה בשום בקשה ולא העניקה מעמד לכל הממתינים פרק זמן ממושך.

לדברי השופטים, התוצאה של התנהלות המדינה יוצרת מצב של "ערפל נורמטיבי" מבחינת מבקשי המקלט, והם אינם יודעים מה הן הזכויות הבסיסיות שלהם בכל הקשור לעבודה, לבריאות ולסיכוי שיגורשו. בג"ץ קבע כי על המדינה לגבש מדיניות סדורה לטיפול במבקשי המקלט, וכי בשלב הראשון ייבחנו בקשות מקלט שהוגשו עד יולי 2017, מועד הגשת העתירה. ואולם במשך שנה וחצי נמנעה המדינה מטיפול בבקשות, ועד היום לא קבעה מדיניות סדורה בעניינם.

בנובמבר 2022 עתרה היא"ס, השלוחה הישראלית של ארגון יהודי בינלאומי לסיוע לפליטים, לבית המשפט המחוזי מרכז נגד רשות ההגירה והאוכלוסין של משרד הפנים. על ידי עורכי הדין מירב בן זאב, מיכל פומרנץ, כרמל פומרנץ ונמרוד אביגאל דרשה היא"ס כי יוענק מעמד תושבות ארעית שמקנה זכויות רפואיות וסוציאליות למבקשי מקלט שהגישו בקשות עד אותו מועד, ושממתינים להכרעה יותר משנה.

בפסק דינו מהיום קבע השופט עידו דרויאן־גמליאל כי "חובת משרד הפנים להכריע בבקשות המקלט במהירות הראויה, שהיא נגזרת של חובות הסבירות וההגינות. חובותיו לפעול לפי קני מידה ברורים באופן הגון ושוויוני, ולמנוע אקראיות, אפליה ושרירות — ולו מראית־עין של אלה — הופרו". השופט הורה למדינה להעניק לעותרים מעמד בתוך 90 יום, והוא יחודש אחת לזמן מה עד שתינתן הכרעה בבקשותיהם הספציפיות.

מנהל המחלקה המשפטית בהיא"ס ישראל, עו"ד אביגאל, אמר היום כי "פסק הדין נותן הקלה בימים קשים אלה למבקשי המקלט מסודאן. מדובר באנשים שברחו מרצח עם, שנמשך ביתר שאת בימים אלה ממש, וכולל שריפה של כפרים, אונס ורצח המוני". אביגאל ציין כי "במשך השנים המדינה הכירה שוב ושוב בכך שמדובר בפליטים, אך היא נמנעת למעלה מעשור מלבחון את בקשותיהם ולהסדיר את מעמדם. בית המשפט שם לכך סוף, ואנחנו מקווים שזהו צעד נוסף בדרך למערכת מקלט ראויה והוגנת, שבוחנת בקשות ומכירה בפליטים".

אביגאל הוסיף: "קהילת מבקשי המקלט מסודאן נמצאת במשבר קשה מאז פרוץ המלחמה בעזה. חלקם איבדו את ביתם או נאלצו להתפנות ללא סיוע מהמדינה, ורבים מחבריה, שגם ככה משתכרים שכר מינימום, איבדו את מקום עבודתם או הכנסתם נפגעה בצורה משמעותית. כרבע מחברי הקהילה צמצמו בהוצאות מזון ותרופות ולא ניגשו לקבלת טיפול רפואי. הסדרת המעמד הארעי תאפשר להם, לצד תחושת הביטחון והסרת החשש מאפשרות של גירוש בכל רגע, גם לקבל ביטוח בריאות וזכויות מביטוח לאומי".

לפסק הדין המלא

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה