בג"ץ הורה לבטל את "חוק הפיקדון" שמחייב מבקשי מקלט להפריש 20% משכרם

23.04.20, לי ירון, הארץ

הליכים משפטיים

חוק הפיקדון

מדיניות ממשלת ישראל

תעסוקה

בג"ץ הודיע היום (חמישי) כי החוק שמחייב מבקשי מקלט להפריש מדי חודש 20% משכרם לקרן פיקדון ייעודית – במטרה לגרום להם לעזוב את ישראל – אינו חוקתי ולכן מבוטל. החוק נכנס לתוקף בחודש מאי 2017, ולפיו מבקש המקלט יוכל לפדות את הכסף שבקרן הפיקדון רק אם יעזוב את ישראל. בג"ץ הורה למדינה להחזיר למבקשי המקלט את הסכום שהצטבר בקרן בתוך 30 ימים.

בג"ץ נימק את קביעתו בכך שניכוי חמישית מהשכר בכל חודש פוגע פגיעה קשה במבקשי המקלט, שמשתכרים לרוב מתחת לשכר המינימום וששכרם הוא קניינם היחיד. נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, קבעה בפסק הדין כי "שימוש בתמריצים כלכליים מהווה אמצעי לגיטימי למימוש מדיניות הגירה, אולם האמצעי שנבחר בענייננו – שלילת חמישית משכר העובד עד עזיבתו את ישראל – פוגע פגיעה ברורה, מוחשית ומשמעותית בזכות לקניין של העובד המסתנן, בעוד שהתועלת הנובעת ממנו מוגבלת בהיקפה".

יחד עם זאת, בג"ץ קבע כי בדומה לעובדים ישראלים, המעסיקים ימשיכו להפריש את זכויותיהם הסוציאליות של מבקשי המקלט – בגובה של 16% משכרם – לקרן הפיקדון הייעודית. את הקרן הזו יוכלו מבקשי המקלט למשוך רק אם יעזבו את ישראל. הסדר זה, נקבע בפסק הדין, "יאפשר להגשים את התכלית העיקרית שבהסדר הפיקדון – יצירת תמריץ כלכלי חיובי ליציאת מסתננים מישראל, אף אם במידה פחותה, וזאת מבלי לפגוע באופן כה חמור בקניינם של העובדים".

ביחס לתועלת מהחוק, כתבה חיות כי הנתונים המספריים שהציגה המדינה בדבר היקף עזיבת מבקשי המקלט בשל החוק "אינם חד-משמעיים וניתן לפרשם בדרכים שונות". חיות הוסיפה: "אני סבורה כי לא ניתן להצביע על תועלת מובהקת של הסדר הפיקדון ככל שהדבר נוגע לתכלית זו".

לצד זאת, השופטים מתחו ביקורת בפסק הדין על פרק הזמן הממושך שבו תלויות בקשות המקלט שהוגשו למדינה ללא הכרעה. לפי השופטים, הדבר מעצים את הפגיעה בזכות הקניין של מבקשי המקלט – משום שאישור בקשות אלה היה מזכה את מבקש המקלט בכספי הפיקדון.

העתירה הוגשה בחודש מארס 2017 על ידי עמותת קו לעובד והקליניקה לזכויות פליטים בתל אביב. זאת, לצד ארגוני סיוע נוספים: א.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים, המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח בישראל, המרכז לקידום פליטים אפריקאים, רופאים לזכויות אדם, ושבעה מבקשות ומבקשי מקלט מאריתריאה ומסודאן. את הארגונים ייצגו עורכי הדין אלעד כהנא ומיכל תג'ר. גם איגוד המסעדות בישראל הצטרף לעתירה.

בדעת הרוב היו השופטים חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר, והשופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית וג'ורג' קרא. השופט נעם סולברג סבר בדעת מיעוט כי אף שישנה פגיעה בזכות הקניין של מבקשי המקלט, התועלת החברתית הגלומה בהסדר הפיקדון היא ממשית. לדבריו, יש למדינת ישראל כמדינה ריבונית את הזכות לקבוע את מדיניות ההגירה לתוכה.

בשבועות האחרונים התנהלו דיונים במשרדי הממשלה אם לאפשר למבקשי המקלט למשוך חלק מכספי הפיקדון שלהם בשל משבר הקורונה, ואם לחייבם להחזיר את הכסף לאחר מכן. ואולם, כעת כאמור תידרש המדינה להחזיר לעובדים את כל הסכום.

הארגונים העותרים: "חוק שנולד בחטא"

חבר הכנסת ‏גדעון סער צייץ בתגובה להחלטה: "החלטת בג"ץ בנושא חוק הפקדון של המסתננים היא שגיאה חמורה. היא פוגעת באחד הכלים האפקטיביים האחרונים שנותרו לעידוד יציאת מסתננים מהארץ. יחד עם חבריי, יואב קיש ומאי גולן, הגשתי עכשיו הצעת חוק לפסקת התגברות לנושא המסתננים".

מארגוני הסיוע העותרים נמסר בתגובה: "היום נעשה צדק. בג"ץ החליט לבטל את הוראת החוק המנכה 20% משכרם של מבקשי המקלט. העתירה שהוגשה במארס 2017 הגיעה לסיומה. שלוש שנים שבהן שילמו מבקשי המקלט מחיר כבד על החוק שדחף אותם לעוני כבד ומחסור. חוק שאיפשר להתעמר במבקשי מקלט שזכותם לשכר הוגן ולקיום בכבוד נפגעו עמוקות. חוק זה שנולד בחטא ושכל תכליתו להביא לגירושם של אנשים שביקשו מקלט מפני רדיפה, ושתחת חסותו מעסיקים רבים ניכו כספים מעובדיהם אך לא הפקידו אותו עבורם, ובכך ביצעו גניבה יומיומית, נפסל".

לפי הארגונים, "בימים מורכבים אלו שבהם חשיבותם של כספי העובדים אף גדל, פסק דין זה, נותן תקווה ומרחיב את הלב, ואנו שמחים עבור כל מבקשי המקלט, שיקבלו חזרה את כספם, אך יותר מזאת, את ההכרה שנעשה עמם עוול".

יו"ר איגוד המסעדות, שי ברמן, מסר כי "חוק הפקדון לא עמד אף פעם בייעודו. הוא גרם לאנדרלמוסיה גדולה בענף, פגע בעובדים שלנו מבקשי המקלט והפך את המעסיקים לעבריינים בעל כורחם. אנחנו שמחים שבג"ץ שם סוף היום, ולו בצורה חלקית, לפארסה שנקראת חוק הפקדון לטובת עזיבתם של מבקשי המקלט".

שפי פז ודורון אברהמי מסרו בשם פעילי המחאה נגד מבקשי המקלט בדרום תל אביב: "חוק הפיקדון ממילא לא הופעל מעולם כראוי ושופטי בג"ץ הנאורים כבר כיסחו לו את הצורה… עוד פסילה או פחות פסילה לא תשנה את העובדה שהופקרנו ובקרוב לא תהיה לנו ברירה אלא להתמגן בתוך הבתים או להניף נשק". לפי פז ואברהמי, "על הפיאסקו הזה אחראים בין היתר אריה דרעי, מאיר בן שבת ובנימין נתניהו, שנותנים לאסון המתמשך הזה להתנהל".

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה