28.12.22, בר פלג, הארץ
האישה בכובע השחור נראתה מבולבלת. בין הפקקים, צפצופי המכוניות וחנויות האופנועים ברחוב מנחם בגין בתל אביב, היא חיפשה את בניין מספר 19. היא לא באמת רצתה להגיע אליו, אך לא היתה לה ברירה – חרב הגירוש מונפת מעל ראשה. היא מבקשת מקלט מסרי לנקה שנמצאת בישראל כבר כמה שנים ועבדה בסיעוד, סיפרה, יש לה ילד מאב ישראלי שהיא לא רוצה לעזוב. לבסוף מצאה את המקום שחיפשה, בניין משרדים מוזנח עם חזית מפויחת. מאחורי דלת עם קודן ניצב השלט "בית הדין לעררים לפי חוק הכניסה לישראל". שם, היא מקווה, תוכל לשפוך את לבה בפני הדיין ולזכות באישור להישאר בארץ.
בית הדין לעררים הוא אחד משני בתי דין לענייני אוכלוסין והגירה, לצד בית הדין לביקורת משמורת שנמצא בכלא גבעון. בניגוד לשאר בתי הדין והמשפט בישראל, הם לא חלק מהרשות השופטת אלא שייכים למשרד המשפטים. הפונים לבית הדין יכולים כיום לערער על החלטותיו לבית המשפט המחוזי, ואף להגיש בקשה לערעור נוסף בפני בית המשפט העליון. אך הזרים שעומדים בפני בית הדין לעררים עלולים לאבד בקרוב זכויות אלו. לפי הודעת הציונות הדתית, המפלגה סיכמה עם הליכוד על חקיקת חוק יסוד ההגירה, שאמור למנוע מהם להגיע לבית המשפט. לפי ההצעה, בית הדין לעררים יהפוך לכתובת הראשונה והאחרונה שלהם להגשת ערר על החלטות רשות האוכלוסין. ולפי תוצאות הדיונים שם עד כה, לא מדובר בבשורה חיובית עבור אלפי הזרים שפונים אליו בכל שנה.
האבולוציה של בית הדין החלה ב-2008, עם הקמת "ועדות ההשגה לזרים" במשרד הפנים, שנועדו לבצע מעין ביקורת שיפוטית – ראשונית ופנימית – על החלטות רשות האוכלוסין. המטרה היתה להקל על העומס בבתי המשפט המחוזיים, שהיו אז הכתובת של הזרים לערעור על החלטות הרשות. ב-2011 אישרה הכנסת להקים בית דין מקצועי שיאפשר "לקיים הליך, פשוט, יעיל ומהיר" ושיוכל "לסטות במקרה הצורך מסדרי הדין והראיות, לצורך קבלת הגמישות הנדרשת בהפעלת ביקורת שיפוטית". כעבור שלוש שנים הוא פתח את שעריו.
אולם גם בית הדין לא שינה משמעותית את התמונה, ורוב הבקשות המשיכו להידחות גם אחרי הקמתו. ברוב המקרים, כמו בוועדות ההשגה, הם אף נדחו בלי שהתקיים בהם דיון, אלא על סמך מסמכים כתובים בלבד. ב-2021, למשל, זה היה הגורל של 60% מהתיקים שהוגשו. לפי ראשת בית הדין, מיכל צוק-שפיר, נתון זה לא משקף את המציאות כיוון שתיקים רבים מסתיימים "מחוץ לכותלי בית הדין בגין הסכמות או מסיבות אחרות, למשל, כשהעוררים יצאו מישראל או שניתן מענה אחר לבקשתם".
אחד המינויים הטריים לבית הדין, איתיאל גבעון, סיפק בדיון שנערך החודש הסבר אחר. "אני מגיש בקשה למקלט ותוך יומיים נסגר התיק בפסק הדין", אמר לו עו"ד דוד טולמסוב, "אז תגידו שבית הדין לא עושה דיונים". על כך השיב גבעון: "אם נקבע דיון בכל תיק, גם לחמש דקות, כל מערער יקבל צו ביניים שיעכב את הרחקתו והם יישארו פה לשנתיים. במילים אחרות, זה לבוא ולפתוח את השערים של המדינה".
אחת הסיבות לשיעור הדחיות והמחיקות היא התפקיד המצומצם של בית הדין, שמקיים ביקורת שיפוטית מנהלית בלבד. בשל כך, הוא לא מותח ביקורת על המדיניות של רשות האוכלוסין. כך גם הדיינים תופסים את תפקידם. בשיחה עם "הארץ" אמר דיין לשעבר כי הוא לא סבור שתפקידו היה לקבוע קביעות עקרוניות.
מחיקה אחרת היתה של הבקשה שהגישה מבקשת המקלט מסרי לנקה. הדיין הבהיר בדיון שהוא ידחה את בקשתה להיכנס לישראל, ולאחר מכן התיק נמחק בלי הכרעה. ההשלכות: היא צריכה לעזוב את ישראל תוך 30 יום.
בית הדין לעררים נולד עמוס. עם הקמתו, ועוד לפני שנפתח בו תיק אחד, הוא ירש מבתי המשפט המחוזיים כ-2,000 תיקים שהמתינו להכרעה. מאז נפתחו בו עוד 31,500 תיקים. בחמש השנים האחרונות מדובר ב-4,200 תיקים בכל שנה בממוצע, עליהם מופקדים 13 דיינים וכ-40 עובדים נוספים בשלוחות בירושלים, תל אביב, באר שבע וחיפה.
מקורות במערכת המשפט טוענים כי העומס נובע מסיבה אחרת לגמרי. לפי הערכות של מקורות במשרד המשפטים ושל דיינים שסיימו את תפקידם, כ-30% מהעררים על בקשות מקלט שנדחו נוגעים לזרים ממדינות שבהן אין רדיפה שלטונית. נתונים אלו לא כוללים את אוכלוסיות מבקשי המקלט הגדולות בישראל – סודאנים ואריתריאים. בקשות שכאלה נדחות ברשות האוכלוסין בהליך מהיר, כמעט על הסף, ומועברות לבדיקה מעמיקה רק במקרים מעטים, שבהם נראה כי ייתכן שיש נסיבות פרטניות מיוחדות. כך נעשה, למשל, בבקשות של אזרחי רוסיה ואוקראינה עד תחילת המלחמה או בבקשות של אזרחי הודו.
בקשה כזאת הגיש סאלם (שם בדוי, כמו של שאר מבקשי המקלט בכתבה), בן 34, שנמלט מחבל דארפור והגיע לישראל ב-2011. עשור לאחר מכן קבע בג"ץ כי המדינה נמנעה מלקבל החלטות בבקשות המקלט של הדארפורים ולכן יש להכריע בהן או להעניק למבקשים מעמד גורף. הפסיקה נגעה לבקשותיהם של 2,445 מבקשי מקלט שהגישו את בקשתם לפני יוני 2017. אלא שסאלם הגיש את בקשתו שבועיים לאחר המועד שבג"ץ קבע, ולכן הוא חסר מעמד, ועל כך הגיש ערר. בדיון בבית הדין הסבירו עורכי דינו כי הוא ניסה להגיש את הבקשה כבר ב-2014, וכתוצאה מטעות דפוס היא לא הוגשה בפועל. עד היום סאלם לא רואיין ברשות האוכלוסין.
"אם אחזור, תהיה לי בעיה בסודאן", אמר סאלם בדיון. לדבריו, הוא לא הצליח להגיש את הבקשה ב-2017, אף שהגיע למשרדי רשות האוכלוסין במשך שלושה ימים בשעה שתיים לפנות בוקר בניסיון להגיש בקשה. "אבל עבדו שם רק שלוש שעות ביום ולא הצלחתי. היו אומרים 'תלכו ותחזרו מחר'". שבוע אחרי הדיון קבע הדיין אסף נועם כי המדינה השתהתה בטיפול בבקשות של סאלם ושל דארפורים נוספים שהופיעו לפניו באותו שבו, וכי עליה לדווח לבית הדין תוך 120 יום מה המדיניות שלה בעניין. הוא לא נתן מעמד ארעי למבקשים, והם נותרו חסרי מעמד.
בדיון הבא עמד מאיר, ישראלי שמבקש להאריך את הוויזה של עובדת הסיעוד של אמו, בת 94. היא ניצולת שואה, "צועקת מדי פעם", כהגדרת בנה, שמספר שבמשפחה מתקשים למצוא עובדי סיעוד להישאר איתה. "עד שמצאנו את העובדת הזאת לקח זמן", סיפר, "אימא שלי אוהבת אותה מאוד, היא כמו הבת שלה". לדבריו, עזיבתה עלולה לקצר לאמו ולאביו את חייהם. "אני מבקש מבית הדין לתת זמן להורים שלי בסוף דרכם", הוסיף. הדיין רמז לרשות האוכלוסין שעליה להתחשב במצב, אך שבועיים לאחר מכן דחה את הערר וקבע שהעובדת תצא מישראל עד סוף ינואר. האם תיאלץ למצוא עובדת סיעוד חדשה.
אחד ההבדלים בין בית הדין לעררים לבתי המשפט הוא מינוי הדיינים. בעוד ששופטים נבחרים על ידי הוועדה לבחירת שופטים ומקבלים את המינוי עד לפרישתם לפנסיה, דייני בית הדין ממונים על ידי שר המשפטים לתקופה של חמש שנים, עם אפשרות להאריך את כהונתם בחמש שנים נוספות.
דיין שכיהן בעבר בבית הדין סיפר ל"הארץ" כי שילם בתפקידו כי לא היה מוכן ליישר קו עם המצופה ממנו. "החטא הקדמון הוא שבית הדין נמצא תחת משרד המשפטים, ששייך לרשות המבצעת, ולא תחת הרשות השופטת". לדבריו, "היו בעבר ניסיונות להתערבות בוטה בשיקול הדעת של הדיינים לא תמיד זה היה מגיע אל הדיינים עצמם. חוויתי את הלחצים האלה בעצמי, ודיינים היו מפחדים על המשך המינוי שלהם. זו בעיה".
"בתי המשפט תמיד אומרים 'אין לשופט מורא אלא מהדין'", אומר עו"ד ידין עילם שעוסק בדיני הגירה ובמשפט מנהלי. אולם, לדבריו, אין זה המצב בבית הדין לעררים. "בעיניי הבעיה הכי גדולה היא שבבתי הדין לא מכהנים שופטים", הוא אומר, "יש לזה המון השלכות. המצב הקיים מוביל לכך שאם בחמש השנים הראשונות הדיין לא ימצא חן בעיני השר אז לא יאריכו לו את הכהונה. מצד שני, אם יאריכו, הדיינים יבינו שכך מצפים מהם לשפוט. כשקמו בתי הדין חשבנו שזו תהיה בעיה תיאורטית, אבל זה מעשי מאוד".
בדיקה שערך "הארץ" בעבר בנוגע לעררים דחופים של פליטים מאוקראינה על סירוב להכניסם לישראל הראתה כי הכרעותיהם של שני דיינים היו מעין תמונת מראה אלה לאלה. הדיין אסף נועם דחה עשרה מתוך 13 העררים שהגיעו אליו והדיינת רחל שרם קיבלה את הערר ב-16 מתוך 17 הבקשות שבהן דנה.