חקיקה נגד פליטים ומבקשי מקלט בכנסת ה-25

30.06.25, עו"ד שחר מנדיל, פורום ארגוני הפליטים ומבקשי המקלט בישראל

מדיניות ממשלת ישראל

מעודכן לתאריך 30.6.25

חקיקה נגד פליטים ומבקשי מקלט בכנסת ה-25 – מסמך מתעדכן

  1. הצעת חוק-יסוד: כניסה, הגירה ומעמד בישראל, התשפ"ה-2025, פ/394/25, של חה"כ רוטמן ממפלגת הציונות הדתית – עברה קריאה טרומית ובהכנה לקריאה ראשונה בוועדת חוקה.

ההוראות הפוגעניות בהצעת חוק היסוד:

  • הממשלה תקבע מכסה שנתית של מקבלי מעמד.
  • מי שנכנס בניגוד לחוק (כלומר – מבקשי מקלט) לא יוכל לקבל מעמד.
  • הממשלה רשאית לקבוע, כי אזרחים של מדינות או אזורים מסוימים לא יקבלו היתר שהייה בישראל.
  • מי שאינו אזרח ישראלי או תושב ישראל לא יוכל לפנות לבית המשפט למתן סעד לעניין כניסה לישראל. היינו, שלילת זכות הגישה לערכאות.
  • אדם הנכנס למדינה בניגוד לחוק (כלומר – מבקשי המקלט) או שוהה בישראל בניגוד לחוק יורחק ממדינת ישראל.
  • ניתן לקבוע בחוק, כי שוהה בלתי חוקי יוחזק במשמורת (הווה אומר – בכלא) לכל תקופת שהותו בישראל.
  • ניתן לקבוע בחוק, כי תנועתו של שוהה בלתי חוקי תוגבל לאזורים גאוגרפיים או זמנים מסוימים.
  • ניתן לקבוע בחוק הוראות האוסרות או מגבילות את יכולתו של שוהה בלתי חוקי לעבוד בתחומי מדינת ישראל באזורים גאוגרפיים או תחומי עיסוק מסוימים ובתנאים ייחודיים.
  • כספים, מכל מקור שהוא, שמגיעים לשוהה בלתי חוקי בתקופת שהותו בישראל, יוחזקו, כולם או מקצתם, בנאמנות על ידי מדינות ישראל ויוחזרו לשוהה הבלתי חוקי רק לאחר שעזב את מדינת ישראל. במילים אחרות, התדרדרות ודאית למצב של עוני חמור.
  • שוהה בלתי חוקי לא יזכה לאותם שירותים שלהם זוכים בעלי מעמד בישראל.
  • חוק יכול לשלול אזרחות, תושבות או מעמד בישראל. דהיינו – מכוון לכל האוכלוסיות כולל אזרחים. רוצה לומר – סמכות בלתי מידתית לממשלה לשלול אזרחות לכל מי שהיא אינה חפצה בייקרו.

 

  1. הצעת חוק הכניסה לישראל (תיקון מס' 42) (הרחקתם מישראל של מסתננים התומכים בממשל מדינתם), התשפ"ה–2025, פ/5255/25 + פ/5278/25 + פ/5327/25 (שלוש הצעות חוק של ישראל ביתנו + עוצמה יהודית + הליכוד שמוזגו להצעת חוק אחת) – עברה קריאה שנייה ושלישית במליאה.

ההוראות הפוגעניות בהצעת החוק:

  • אין התייחסות כלל למערכת המקלט או לאמנת הפליטים. מדובר במנגנון עוקף למערכת המקלט.
  • מצד אחד, אין התייחסות לחובה לבחון בקשות מקלט ולתת מעמד פליט לזכאים. מצד שני, ניתן לא לבחון בקשות ולאפשר גירוש ללא בחינה מהותית ובכך להפר את אמנת הפליטים ולשלוח אדם למקום שבו קיימת סכנה מוחשית לחייו ולחירותו.
  • לא נכתב למי הסמכות לקבוע, כי אדם הוא "תומך משטר" ולפי איזה מנגנון; אין התייחסות לרף ראייתי שמוכיח כי אדם הוא אכן "תומך משטר".
  • ההגדרה "תומך בממשל מדינתו" מעורפלת, מאפשרת פרשנות רחבה ועלולה להוביל לזיהוי שגוי; אין התייחסות ל"תומכי משטר" שנסחטים על ידי המשטר.
  • ההגדרה "קיום קשר מהותי עם נציגי מוסדות השלטון במדינתו" עמומה ותוביל לזיהוי שגוי.
  • לא צוין אם חוות הדעת תגובש תוך בדיקה יזומה של הרשות ולפי אילו פרמטרים + אין חובת נימוק של חווה"ד.
  • אין אזכור לזכויות מבקש המקלט בהליך השימוע דוגמת: העברת הטענות כלפיו בכתב לפני ההליך, ייצוג משפטי או נציג מטעמו במהלך השימוע, נוכחות מתורגמן, תיעוד השימוע.
  • אין התייחסות לעובדה שאריתריאה יכולה לסרב לקבל אליה אזרחים – זה מוביל לסיכון נוסף של שהייה במשמורת עד לגירוש ללא הגבלת זמן.
  • אין פיקוח לאחר הגירוש, שעל פיו ניתן יהיה לוודא שמי שהוחזר לא ייחשף לעינויים או לעונשים בלתי אנושיים, כלומר – הפרה בוטה של אמנת הפליטים.
  • ניתן לגרש (גם תומכים וגם מתנגדים) לאחר פסק דין חלוט וביצוע מאסר בכל עבירה שהעונש בגינה הוא שלוש שנים ומעלה, אף אם העונש שנפסק בפועל הוא פחות. מנוגד לאמנת הפליטים ולדירקטיבה האירופית בדבר הגנה זמנית.
  • אין התייחסות לבני זוג של ישראלים שהגישו בקשה למעמד מכוח הזוגיות או למי שהגיש בקשת מקלט שאינה קשורה לשאלת תמיכתו בממשל בארצו (למשל בשל רדיפה מגדרית/נטייה מינית).
  • ע"פ פרסומים זרים למדינת ישראל אינטרסים גיאופוליטיים באריתריאה. אין התייחסות לעובדה שהמוגדרים "תומכי משטר" יוכלו להמשיך להגיע לישראל בחסות הקשרים הללו.
  • אין התייחסות לזכות הערעור.

 

  1. הצעת חוק האזרחות (תיקון – אי-מתן אזרחות לילדו של אדם שנכנס לישראל שלא כדין), התשפ"ה-2025, פ/5534/25 של חה"כ יבגני סובה ממפלגת ישראל ביתנו – הונחה על שולחן הכנסת לדיון מוקדם (לפני טרומית).

ההוראות הפוגעניות בהצעת החוק:

  • התיקון לחוק מאפשר אי מתן מעמד, לילדים שהוריהם נכנסו לישראל שלא כדין. במדינת ישראל, למרות שמבקשי המקלט שוהים בה כדין, הכניסה שלהם למדינה עדיין מוגדרת כ"הסתננות" כך שלעמדת הממשלה מדובר בכניסה שלא כדין.
  • התיקון מכוון באופן ישיר לילדים להורים מבקשי מקלט, היינו – לא לתת לילדים מעמד מכיוון שהוריהם "הסתננו" לישראל. כלומר ללא כל התייחסות לעובדה שמדובר באנשים שנמלטו ממשטרים רצחניים ואכזריים כדי להציל את חייהם ואת חיי ילדיהם ובאופן מכוון כלפי ילדים שברור כי לא הייתה להם שליטה או כוונה בנוגע לאירועים שהובילו אותם למצב זה.

 

  1. הצעת חוק העמותות (תיקון – תרומה מישות מדינית זרה), התשפ"ה-2024, פ/5222/25 של חה"כ קלנר ממפלגת הליכוד – עברה קריאה טרומית ובהכנה לקריאה ראשונה בוועדת חוקה.

ההוראות הפוגעניות בהצעת החוק:

  • תרומות לעמותה שרוב מימונה מגיע מ"ישות מדינית זרה" ימוסו ב-80% מס, למעט גופים שיזכו לפטור משר האוצר או גופים המתוקצבים ע"י המדינה. כל העמותות שמקבלות תרומות ממדינות זרות או מגופים כדוגמת האיחוד האירופי, שגרירויות והאו"ם ייפגעו באופן אנוש מהחוק.
  • בית משפט לא ייזקק, דהיינו לא ידון, בבקשה מעמותה שעיקר תרומותיה מישות מדינית זרה, אלא אם היא מתוקצבת ע"י המדינה. דהיינו – מניעת זכות הגישה לערכאות באופן מוחלט.
  • הצעת החוק מתמקדת בתרומות מסוג אחד בלבד – תרומות מישות מדינית זרה, ואינה מתייחסת לתרומות המתקבלות מגורמים זרים פרטיים אחרים, לרבות אנשים פרטיים בעלי הון, קרנות, כספים של גורמים כנסייתיים שונים. הווה אומר – ההצעה מכוונת כלפי ארגוני זכויות אדם שפעילותם נתפסת כמותחת ביקורת על מדיניות הממשלה.
  • ההצעה תפגע ביחסים של מדינת ישראל עם מדינות מערביות – תהיה פגיעה מימון שמגיע מגופים במדינות ידידותיות לישראל דוגמת ארה"ב, גרמניה, בריטניה.

 

חזרה למעלה