ההשכמה מוקדמת, הפערים גדולים והעירייה מסתייגת, אבל ילדי הזרים שלומדים בצפון תל אביב מרוצים

23.05.24, שירה קדרי, הארץ

חינוך

ילדים ובני נוער

בשעה 6:30 בבוקר, שלושה מתוך ארבעת הילדים בבית משפחת טספדלט עדיין ישנים. אין להם סיבה למהר. הגן של הבת הצעירה הוא ממש מעבר לכביש בשכונת הארגזים בתל אביב, וגם בית הספר של שני הילדים הגדולים אינו רחוק משם. רק הבת השלישית, ירושלים (ירוס), תלמידת כיתה א', כבר לבושה ומסורקת. היא מכניסה את קופסת האוכל לילקוט הסגול, ונפרדת לשלום מאמא אסתר. אחר כך היא עולה על האופניים החשמליים של אביה, איוב, והם רוכבים לנקודת האיסוף של ההסעה שתיקח את ירוס לבית הספר.

בנקודת ההסעה, סמוך לפארק הגדול בשכונת התקווה, ירוס מנצלת את זמן ההמתנה לטובת משחק תופסת עם חבריה ("משלושה יוצא א־חד", הם בוחרים את התופס). בינתיים, עוד ועוד ילדי כיתה א' מתקבצים בהדרגה, מלווים בהוריהם. עד השעה 7:00 יעלו כולם על רכבי ההסעה שמחכים להם, בדרכם לבתי הספר בצפון העיר. ירוס וחברתה רופתא נוסעות בקו שמוביל לבית הספר בשכונת רמת אביב ג', במרחק של כחצי שעה נסיעה בדרך הלוך. בדרך חזור, בשעת העומס בכבישים, הנסיעה נמשכת לפעמים שעה.

בזמן ההמתנה איוב מספר על ההשתלבות של בתו בבית הספר, במסגרת פיילוט שגיבשו עיריית תל אביב ומשרד החינוך. ירוס היא אחת מכמה עשרות ילדי כיתות א' ממשפחות של מבקשי מקלט מדרום תל אביב, מרביתן מאריתראה, שהחלו ללמוד השנה במוסדות חינוך בשכונותיה הצפוניות של העיר. "היא רוצה ללכת בבקרים לבית הספר כדי ללמוד", הוא אומר בגאווה על בתו.

בשנת הלימודים הקרובה ייכנס הפיילוט לשנתו השנייה, והאחרונה. ירוס וחבריה לפיילוט יעלו לכיתה ב', ומחזור נוסף של עולים לכיתה א' ישובץ בבתי הספר בצפון תל אביב. זו שנה מכרעת: בסופה יוחלט אם, ובאיזו מתכונת, יימשך שילובם של הילדים בבתי הספר ברחבי העיר. אם שואלים את איוב, מדובר בהצלחה, בעיקר לאור הפער בין רמת הקריאה של ירוס לזו של אחיה הבוגרים, הלומדים בבית הספר גוונים ברחוב המסגר. "הילדים שבכיתות ג' וד' קוראים לאט, אפילו אני קורא יותר טוב מהם", הוא אומר, "בית הספר שם הוא כמו בייביסיטר". ואילו ברמת אביב, מוסיף איוב, "הילדה מספרת מה היא לומדת, ויש קשר קבוע עם המחנכת שמספרת מה קורה איתה".

"לומדים כמו שצריך", מסכים אב אחר שמחכה להסעה עם בתו. "לא כמו כאן", הוא מחווה בראשו בכיוון בית הספר "הירדן" הסמוך. "כאן", הוא אומר, "הילדים הולכים וחוזרים סתם. בלי לדעת מה הם למדו". ואילו ברמת אביב, לדבריו, "זה אחרת. כל יום המורה אומרת מה הם למדו היום".

מלבד ההיבט הלימודי, איוב סבור שיש ערך נוסף להשתלבות של בתו בבית הספר שבצפון תל אביב. "הגדולים לא מכירים ילדים ישראלים, הם מפחדים מהם, מרגישים נחותים מהם", הוא אומר. ירוס, לעומת זאת, "מכירה ילדים ישראלים ומרגישה בנוח איתם". ילדי הכיתה של ירוס חגגו לא מכבר רצף של ימי הולדת בשעות אחר הצהריים ובשבתות. "ההורים האחרים אספו אותה ואת החברים מהבית, והחזירו אותם", מתאר איוב, "זה היה שמח". מבקשי מקלט בישראל לא יכולים להחזיק ברישיון נהיגה, ולכן טרמפ הביתה אינו רק מחווה של רצון טוב.

במקרים אחרים, ילדי הזרים באים למפגשים חברתיים ישירות מבית הספר. כך היה השבוע, כשקבוצה קטנה של ילדי כיתה א' מבית הספר גרץ, בצפון הישן של תל אביב, נפגשה ל"בית מארח" של אחד מהם. אור, המארח הנרגש, לקח את החבורה הנמרצת לחדר הילדים שלו. חברו איסק ויתר על חזרה לביתו שבדרום תל אביב ובא לביתו של אור עוד לפני תחילת המפגש. השניים עמלו על הרכבת צורה מסובכת מקוביות עץ קטנות. כשהמפגש הרשמי החל ושני האורחים הנוספים – נועם ובן – הצטרפו לפעילות, המשחק הפך סוער יותר. אחרי כמה דקות של פריקת אנרגיה, הם נאותו להתיישב ולעסוק ביצירה – הרכבת רפסודות קטנות מפקקי שעם. על מפרשי הנייר הקטנים, איסק וחבר נוסף בחרו לצייר מגן דוד. מבחינת ההורים שהתנדבו לוועדת הקליטה הבית-ספרית בגרץ, שהוקמה בניסיון לגשר על פערי השפה והמרחק, זהו מפגש אופייני, והם מתארים קליטה נטולת מהמורות יוצאות דופן.

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה