הבריאות של התינוקת שרה ואחרים כמוה מופקרת כבר קרוב לשנה

06.05.25, ברי דנינו, הארץ

בריאות

ילדים ובני נוער

מדיניות ממשלת ישראל

שרה (שם בדוי) נולדה לפני כחצי שנה לשני הורים, עובדים זרים מאחת המדינות באסיה שתוקף אישור העבודה שלהם פג זה מכבר. היא הגיעה באיחור לפני כחודש, למרפאה לאורתופדיה ילדים בבית החולים בו אני עובד, לבדיקה שגרתית, המתבצעת לרוב בגיל ששה שבועות.

בבדיקה התגלתה בעיה במפרק הירך שבשלב הזה מצריכה ניתוח. יש חשיבות לביצוע הניתוח בשבועות הקרובים. הזמן שעובר משפיע לרעה על התוצאות לטווח הארוך. עלות ניתוח שכזה במערכת הציבורית מתקרבת ל-20 אלף שקלים. ביטוח התיירים שיש לה לא מכסה בעיות מסוג זה. אני מנסה למצוא עבורה פתרון בעזרת גורמים שונים (ומאמין שאצליח בסוף) ובינתיים מתעכב הטיפול. אולם גם אם ימצא לשרה מענה זמני, בריאותם של אלפי ילדים כמוה בישראל מופקרת באופן גלוי בשנה האחרונה, כחלק ממדיניות הממשלה הנוכחית.

עד לקיץ שעבר, ילדים "חסרי מעמד" כמו שרה, היו מבוטחים ב"הסדר מאוחדת", שנולד לפני כשני עשורים בהתאם לאמנת זכויות הילד עליה חתומה ישראל ובזכותו התאפשר לאלפי ילדים לקבל שירותי בריאות טובים במערכת הציבורית באופן זהה לשירות אותו מקבלים כל ילדי ישראל.

בתחילת יולי 2024 בוטל ההסדר, ונכנסו לתוקף תקנות חדשות להסדרת שירותי בריאות עבור חלק מאוכלוסיות הפליטים בישראל שאינן מבוטחות בביטוח בריאות ממלכתי. לכאורה נועדו התקנות להסדיר את ביטוח הבריאות לפליטים החיים בישראל, אך בפועל השאיר ההסדר את רוב אוכלוסיות היעד ללא ביטוח בריאות או נגישות כלשהי לשירותי בריאות, והחמיר משמעותית את מצבם של רבים. רק ילדים לפליטים ממדינות שאינן בנות הרחקה (סודן, אריתראה ואוקראינה) וילדים שהיו בעבר בהסדר, זכאים להיכנס להסדר החדש. וגם אז, עלות הביטוח גבוהה משמעותית וללא תקרה משפחתית כפי שהיה נהוג ב"הסדר מאוחדת". כל התינוקות, כמו שרה, שנולדו לאחר ביטול ההסדר להורים שאינם משלוש המדינות הנ"ל נותרו מאחור. גם עבור מי שיכולים לשלם, תקנות הבריאות לא מיושמות כראוי ונוכח קשיים בירוקרטים נפגעו רבים שלא הצליחו להירשם עד כה ונענשים ב"תקופות המתנה" וסנקציות כלכליות.

התקנות החדשות משקפות את מדיניות הממשלה ופוגעות בבריאותם של קטינים מקרב האוכלוסייה המוחלשת ביותר. גם אם הוריה של שרה, שהגיעו כחוק לישראל, כרגע חסרי מעמד לאחר שפגה אשרת העבודה שלהם, שרה צריכה להיות מוגנת, קודם כל מתוקף אמנת זכויות הילד, עליה חתומה מדינת ישראל משנת 1991 ולפיה זכות הילדים לבריאות אינה תלויה במעמדם.

מעבר לחובה המוסרית, ליישום מדיניות בריאה מכילה, הכוללת את כל הילדים ללא קשר למעמדם, יש כמה יתרונות: ראשית, בהיבט הבריאותי: ללא כיסוי ביטוחי, ילדים חסרי מעמד ומבקשי מקלט בגירים אינם זוכים למרבית הטיפולים הרפואיים, ובהיעדר אפשרויות אחרות נאלצים לפקוד את חדרי המיון בתדירות מוגברת, בדרך כלל לאחר שנאלצו להמתין להתדרדרות מסוכנת.

לאחר שחרורם מבית החולים אין להם המשך טיפול, והם נאלצים להמתין להתדרדרות נוספת במצבם כדי לזכות בטיפול, וחוזר חלילה, תוך הצבתם בסיכון ממשי. הסדר שיאפשר לכל אוכלוסיית מבקשי המקלט נגישות רחבה לשירותי בריאות, יצמצם הגעה למצבי חירום רפואיים, יפחית את העומס בחדרי המיון וימנע אשפוזים ארוכים, יקרים ומיותרים. אין עוררין גם לגבי ערכה של רפואה מונעת לטווח הארוך.

יש גם היבט כלכלי משמעותי: התקנות החדשות פוגעות לא רק במבקשי המקלט אלא במערכת הבריאות הציבורית, בכך שהן משיתות עול כלכלי כבד על בתי החולים הנאלצים לספוג את עלויות הטיפולים החירומיים, המצטברים ברבות השנים למאות מיליוני שקלים של חובות אבודים. בבית החולים איכילוב לבדו, לדוגמה, הסתכמו החובות בגין אשפוזים של חסרי מעמד ללא ביטוח רפואי בשנת 2024 ביותר מ-36 מיליון שקלים.

בהיעדר ביטוח רפואי מוסדר, פונים חסרי המעמד לביטוחים הפרטיים. אלה לא מהווים מענה נאות, שכן הם מותנים ביכולת עבודה או בתשלומים יקרים, ומחריגים מצב רפואי קיים כמו במקרה של שרה. הסדר ציבורי שיכלול את כלל הילדים חסרי המעמד, יחזק את מערכת הבריאות הציבורית שכן דמי הבריאות ישולמו ישירות לאחת מקופות החולים ולא לחברות הביטוח הפרטיות.

רבים מבעלי התפקידים הבכירים במשרד הבריאות הם קולגות, רופאים ואחיות. ככאלה, מחויבותם לפני מדיניות הממשלה, צריכה להיות לטובת החולים. הם לא יכולים להסתתר מאחורי "קביעת תקנות המשקפת את מדיניות הממשלה". התקנות שקבעו מסכנות ילדים חסרי מעמד בישראל, וללא תיקון מיידי יובילו להידרדרות בריאותית שלהם. באחריות הדרג המקצועי במשרד הבריאות להביא לפתרון בר קיימא להסדרת שירותי בריאות לכלל הילדים (והפליטים) החיים בישראל ולממש את הזכות לבריאות, שאסור שתהיה תלויה במעמדם.

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה