04.12.22, בר פלג, הארץ
פערים של מיליוני שקלים נמצאו ברישומי הפקדונות לעובדים זרים ומבקשי מקלט, כך עולה מדו"ח ביקורת פנימי של רשות האוכלוסין וההגירה שהגיע לידי "הארץ". הפקדונות מופרשים על ידי המעסיקים לפי חוק, והעובדים יכולים לקבל אותם כשהם עוזבים את הארץ. בדו"ח מזהירה מבקרת הפנים של הרשות, רו"ח נירית גור-אריה אלקלעי, כי "קיים פתח לאי סדרים, מעילות וקבלת החלטות על בסיס נתונים שגויים".
לפי חוק, מעסיקים של עובדים זרים מחויבים להפריש לעובדיהם סכום לפיקדון, שמבוסס על רכיבי הפיצויים ותגמולי פנסיה ושווה ל–16% משכרם. לנוהל שתי מטרות: הבטחת הזכויות של הזרים, ויצירת תמריץ ליציאה מישראל ומניעת השתקעות במדינה. אם עובדים זרים נותרים בישראל לאחר שוויזת העבודה שלהם פגה, המדינה יכולה לנכות כספים מהפיקדון – ובתנאים מסוימים את כולו.
הסוגיה הזו עלתה בחודש שעבר בדיון בעתירת ארגון "קו לעובד" בבג"ץ. השופטים ביקשו מנציגי המדינה דוגמאות לחוק דומה בעולם שמאפשר שלילת כסף שנאגר לטובת פנסיה וזכויות סוציאליות כענישה. נציג המדינה אמר כי יש מדינות רבות עם הסדרים כאלה, אך לא ידע לנקוב בשמותיהן. "מה מייחד אותנו מכל המדינות שמעסיקות מהגרי עבודה?" שאלה הנשיאה חיות. השופט פוגלמן הוסיף: "אם אנו היחידים בעולם יש לזה משמעות מסוימת".
אחד הממצאים החמורים ביותר בדו"ח, שהגיע לידי "הארץ" באמצעות בקשת חופש מידע שהגישה עמותת "הצלחה", הוא פער בין נתוני הרשות לבין נתוני בנק מזרחי, בו מופקדים הפקדונות בין 2017 ו–2019. הפערים נאמדים בהיקף של מיליוני שקלים ברישומי ההפקדות בכל הענפים – סיעוד, חקלאות, בניה ומבקשי מקלט. מהנתונים הסיקה מבקרת הפנים כי לא מתבצעת התאמה מסודרת בין גורמי הרשות ובין הבנק, ואף לא בין גורמי הרשות עצמה. זאת למרות טענות גורמי תחום הפקדונות ברשות כי התאמות כאלה נעשות באופן שוטף. הסברי הרשות לפערים נדחו על ידי הביקורת, שקבעה כי מההסברים עולה שהתאמות בין גורמי הרשות ובין הבנק לא נעשו – לפחות לא בתדירות הנדרשת.
באשר למבקשי מקלט, ישראל לא מאפשרת להם לעבוד באמצעות היתרי עבודה, והם מועסקים במסגרת מדיניות "אי-אכיפה" נגד המעסיקים. לפי החוק שהיה בתוקף בעת כתיבת הדו"ח, היה על המעסיק להפקיד מדי חודש סכום השווה ל–36% משכר עבודתו של מבקש המקלט. 16% הופקד כהפרשות סוציאליות על חשבון המעסיק, והשאר נוכה מהשכר של העובד. באפריל 2020 בג"ץ קבע כי החוק אינו חוקתי, ולכן בוטל. משום שעבודתם אינה מוסדרת בהיתר, לא ניתן להטיל סנקציות על מעביד שלא משלם את הנדרש ממנו. בתגובת הרשות למבקרת, שהופיעה בדו"ח, נכתב כי לא מתבצעת בקרה סדורה על הפקדונות – אך ככל שמגיעות תלונות הן מטופלות ונאכפות מול המעסיק פרטנית.