עניי גואטמלה קודמים

25.02.21, מאמר מערכת, הארץ

בריאות

מדיניות ממשלת ישראל

לפני כשבועיים קיבלו במשרד הבריאות את ההחלטה הנכונה, מבחינה מוסרית ובריאותית, ופתחו מתחם לחיסוני קורונה ל"חסרי מעמד" בשכונת נווה שאנן בתל אביב. היענות מבקשי המקלט ומהגרי העבודה היתה הרבה מעל לציפיות. בתוך 14 ימי פעילות במתחם חוסנו בו 10,500 נפש.

החיסון היה להם כטיפה של אופטימיות בים חוסר הביטחון האופף אותם מאז פרוץ המגפה. כ–80% ממבקשי המקלט איבדו את מקום עבודתם ואת הביטוח הרפואי הפרטי שהיה ברשותם כשהיו מועסקים. ארגוני זכויות האדם המסייעים להם מתארים עוני, מצוקה ותורים ארוכים מתמיד לחלוקת מזון. רבים מהם לא הצליחו לעמוד בתשלומי שכר הדירה ונהפכו לדרי רחוב. "אני כל כך מקווה שהחיסון הוא התחלה של החזרה שלנו לעולם רגיל", אמר ל"הארץ" עומר עיסא, מבקש מקלט בן 29 מסודאן, ביום פתיחת המתחם, לאחר שאיבד את מקום עבודתו במסעדנות לפני 11 חודש.

התקווה של עיסא וחבריו נגדעה אתמול, כשבמשרד הבריאות החליטו להפסיק לספק חיסונים לחסרי המעמד, כפי שנחשף אתמול ב"הארץ" (לי ירון). במשרד אמרו, שיספקו להם רק עוד 3,000 חיסונים, וביום שני הבא יפסיקו את מבצע החיסונים — אף על פי שעשרות אלפים מהם טרם התחסנו.

מדוע הוחלט להפסיק לחסן את חסרי המעמד? מה הנימוקים האפידמיולוגיים לא לאפשר לעשרות אלפים שטרם התחסנו להתחסן? משרד הבריאות לא השיב על שאלות אלו. תחת זאת מסרו לאנשי המקצוע במתחם, כי "נגמרה ההקצאה לאוכלוסייה זו".

ההסבר הטכני הוא מפלטו של הנבל: "מכיוון שהאתר הגיע להקצאת החיסונים של כעשרת אלפים, הוחלט לסיים את הפעילות. לאור הביקוש הגבוה הוחלט להקצות עוד כ–3,000 חיסונים נוספים", אמרו במשרד, כאילו לא הם המחליטים, המקצים ומי שבידם להחליט על הקצאה מחודשת, אם רק היו רוצים בכך. הפרסום ב"הארץ" על החלטתם להפסיק לחסן את חסרי המעמד גרם להם להתבייש לכמה דקות, ולרגע היה נדמה שהתעשתו וחזרו בהם. אך אתמול הודיע המשרד, שהמתחם יפעל רק עד יום שני.

לא מאוחר להתעשת שוב ולהודיע, שכל חסר מעמד שירצה להתחסן יוכל לעשות זאת. מעבר לשיקול המוסרי, השארת עשרות אלפים מהם בלא חיסון תעמיד גם את סביבתם בסכנת הדבקה.

אם לישראל די מנות חיסון להעברת אלפי מנות לגואטמלה, הונדורס וצ'כיה, ביכולתה להמשיך לחסן גם את חסרי המעמד בה.

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה