גם ישראל חייבת לפתור את משבר הפליטים

17.12.19, מאמר מערכת, הארץ

מדיניות ממשלת ישראל

השבוע החל בז'נבה הכנס העולמי הראשון לטיפול במשבר הפליטים ("הארץ", 16.12). מדינות העולם וארגונים רבים שלחו נציגים, וכך גם ישראל, ששלחה אל הכנס את אנשי משרד החוץ ועובד של רשות האוכלוסין וההגירה. טוב וחשוב שישראל מיוצגת בכנס, שכן המשבר לא פסח עליה. אולם קיים ספק רב אם נציגי המדינה יעזו לדבר בכנות על אוזלת ידה של ישראל בכל הנוגע למשבר הפליטים העולמי.

על פי נתוני רשות האוכלוסין, בישראל חיים כ–29 אלף מבקשי מקלט מאריתראה וסודאן. חלקם נמצאים כאן כבר יותר מעשור, אבל בקשות המקלט שהגישו מעולם לא אושרו, והם נאלצים לחיות ללא מעמד, נטולי זכויות ומשוללי תקווה. זאת למרות שאין חשש מכניסה של מבקשי מקלט נוספים, מאחר שהגדר שהוקמה בין ישראל למצרים מונעת לחלוטין מעבר שלהם.

נציג רשות האוכלוסין וההגירה הישראלי שהגיע לכנס הפליטים לא קיבל מן הסתם מנדט לנסות ולפתור את המשבר הזה, שכן יהיה זה מהלך מנוגד למדיניות ההתעמרות בפליטים הבזויה של ישראל; מדיניות שהכתיבו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הפנים, אריה דרעי, ושהוצאה לפועל על ידי רשות האוכלוסין וההגירה והעומד בראשה, שלמה מור־יוסף.

באפריל בשנה שעברה חתמו ישראל ונציבות האו"ם לפליטים על הסכם לפיו 16 אלף מבקשי מקלט יעזבו את ישראל למדינות מערביות שמוכנות לקלוט אותן, ובתמורה מספר זהה של מבקשי מקלט ייקלטו בישראל. יום לאחר חתימת ההסכם ממשלת ישראל הפופוליסטית חזרה בה ממנו, במה שהיה מהלך מביש ומקומם. בכך החליטה למעשה ישראל להמשיך ולהפר את אמנת הפליטים הבינלאומית, ולהתעלם גם מהדרישה הפנימית לשינוי המצב, מטעם מבקר המדינה ובית המשפט העליון.

אנשי נציבות הפליטים של האו"ם מקווים שהמדינות המשתתפות בכנס יכריזו במהלכו על תוכניות לטיפול הולם בכל אותם אנשים שנאלצו לעזוב את בתיהם ולהגר לארצות אחרות. ברזיל, לדוגמה, כבר הכריזה לקראת הכנס על הכרה ב–21 אלף מבקשי מקלט מוונצואלה כפליטים.

ישראל צריכה להחליט: האם להמשיך במדיניות האכזרית וחסרת ההיגיון שמובלת על ידי רשות האוכלוסין וההגירה — לכלוא גברים, נשים וילדים על לא עוול בכפם, ולגרש פליטים למדינות שבהן נשקפת להם סכנה — או להצטרף לרשימת המדינות שלא רואות במבקשי המקלט אויבים, אלא נוהגות כלפיהן באחריות ובסולידריות. כצעד ראשון בכיוון הנכון יהיה על נתניהו ודרעי לחזור למתווה האו"ם, ולממשו.

לקריאת כתבת המקור
חזרה למעלה